lauantai 26. toukokuuta 2018

Das Boot (1981)

Das Boot on "matka mielen reunalle".

”40 000 saksalaista merimiestä palveli sukellusveneissä toisen maailmansodan aikana. Heistä 30 000 ei koskaan palannut.” Näillä sanoilla alkaa helvetinmoinen sukellusvene-elokuva, saksalainen Das Boot (1981). Kyseessä on helposti yksi parhaimmista saksalaisista elokuvista koskaan. Kaikki odotukseni ylittyivät, mikä oli varsin positiivista, koska hyvien sotaelokuvien kriteerit ovat melko korkealla.

Luutnantti Werner määrätään sotakirjeenvaihtajaksi sukellusvene U96:een. Sen tehtävänä on partioida Atlantin valtamerellä Iso-Britannian länsipuolella ja hyökätä mahdollisten vihollisten kimppuun. Parhaimpia kohteita ovat laivasaattueet, joilla kuljetetaan arvokkaita resursseja ja sotakalustoa. Odotus merellä on kuitenkin piinaavaa. Käskyjä ei tunnu tulevan ja nekin vähäiset kohtaamiset vihollisten kanssa ovat sotalaivoja, jota veneen pitää paeta veden pinnan alle. Kapteenin johdolla sukellusvene selviytyy tilanteesta toiseen. Lopulta se onnistuu hyökkäämään yhteen saattueeseen ja upottamaan useammankin rahtilaivan. Britit ovat raivoissaan. Laivoja saattanut hävittäjälaiva syvyyspommittaa sukellusvenettä armottomasti, mutta vene kestää. Toinen puolikas elokuvasta keskittyy sukellusveneen toiseen tehtävään, matkaan Välimerelle, joka tyssää vahvasti vartioidun Gibraltarin salmen ylittämiseen. Sukellusvene melkein uppoaa, mutta se onnistutaan vielä pelastamaan meren pohjasta takaisin pinnalle ja kotisatamaan.

Ohjaaja Wolfgang Petersen johdattaa yleisön matkalle mielen reunamille. Heti alkuun on tärkeää huomauttaa alkutekstien nostattama tunnelma. Vain murrososa sukellusveneiden miehistä palasi hengissä sodasta. Sukellusvene on elinympäristönä epäinhimillinen: märkä, likainen ja ahdas. Veneestä ei pääse pois ja miehistö on yksin meren armoilla. Tehtävä voi kestää jopa yli 60 meripäivää. Vaaroja ovat vihollisten lisäksi myrskyävä meri, vedenpaine ja sukeltajantauti. Elokuvan tarkoituksena on kertoa tarina niin, että katsoja todella tuntee olevansa osa miehistöä. Samalla kun alus esitellään kirjeenvaihtajalle joka kolkkaa myöten, on kierros samalla yleisölle. Kaikki rakennettaan tämän eläytymisen ympärille. Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat hätätilanteiden pitkät upeat yksittäiset kamera-ajot veneen puolelta toiselle. Taukoa ahtaaseen tunnelmaan tuovat vain otokset veneen ulkopuolelta veden syvyyksissä tai Atlantin pinnalla. Jatkuva ajatus hukkumisesta sukellusveneen upotessa meren pohjaan on kammottava. Katsoja tietää, että jotain ikävää on vielä tiedossa.

Sukellusvene U96 lähdössä sukellusvenebunkkerista tehtävälleen.

Saksalaiset näyttelijät hoitavat osansa huolellisesti. Mikä parasta, elokuva on lähes yksinomaan saksankielinen. Kaartista jäävät mieleen parhaiten kasvot, koska miehistö jää pitkälti nimettömäksi. Edes kapteenin nimeä ei kerrota. Tuntemattomuus korostaa toisaalta sotilaiden tavallisuutta. Herbert Grönemeyer näyttelee sotakirjeenvaihtaja Werneriä ja Jürgen Prochnow kapteenia. Erwin Leder tekee ehkäpä parhaimman sivuroolin Johann-nimisenä konehuonemekaanikkona, jonka mieli ei meinaa kestää sukellusvenesodankäynnin painetta. Miehistö koostuu lähinnä nuorista miehistä, ”maitoparroista, jotka pitävät brittejä kauhussaan”. Kapteenit ovat jo vanhempia kokeneita merimiehiä, jotka surevat sitä kuka on hävinnyt milloinkin taistelussa ja uponnut meren pohjalle. Rivistö harvenee, milloin on heidän vuoronsa?

Leffasta on olemassa kolme erilaista versiota. Katsoin näistä kaikkein pisimmän, melkein viisituntisen televisiosarjaversion. Tämä kuulostaa paljolta varsinkin, kun lähes kaikki aika vietetään ahtaassa sukellusveneessä. Todellisuudessa elokuva tuntui olevan ohi hetkessä. Pitkän keston ehdoton valttikortti oli sen rytmi. Henkilöhahmot kehittyvät enemmän ja heihin ehtii syventyä paremmin. Henkilöiden välisiä suhteita löytyy laidasta laitaan. Kohtauksia on myös venytetty äärimmilleen. Tämä toi lisää jännitettävyyttä episodeihin, joissa hävittäjäveneet yrittävät tuhota sukellusvenettä syvyyspommeilla kerta toisensa jälkeen. Paljon lyhyemmät ohjaajan versio ja teatteriversio eivät luultavasti ehdi kertoa tarinaa yhtä huolellisesti. Teatteriversio keskittynee pelkästään ydintapahtumiin ja esittää nekin tiivistetymmin. Elokuva perustuu Lothar-Günther Buchheimin romaaniin sukellusvene 96:sta, joka on sekin omaelämänkerrallinen. Suosittelen vahvasti katsomaan teoksesta kaikkein pisimmän version.

Sukellusveneen työympäristö on ahdas, likainen ja kostea.

Kaikki on erittäin realistista. Elokuvan äänimaailma on aivan omaa luokkaansa. Se toimii mielettömänä tunnelmanluojana pitkissä kohtauksissa. Elokuvan edetessä katsoja oppii tunnistamaan tutut ja turvalliset sukellusveneen äänet sekä vaaralliset ja vieraat ulkomaailman äänet. Teemamusiikki on melankolisen kaunis. Toimintakohtausten taustalla jylläävä energinen musiikki painuu sekin varmasti mieleen. Klaus Doldinger on tehnyt loistavaa työtä. Myös valaistuksella rakennetaan tunnelmaa. Auringonvaloa on saatavilla niukasti ja muu valaistus on keinovaloa. Kaikki on kuvattu huolellisesti kronologisessa järjestyksessä. Miesten parrat kasvavat sitä mukaa kun meripäivien määrä nousee. Sukellusveneen lavasteet on rakennettu tarkasti alkuperäisten piirustusten avulla pieniä yksityiskohtia myöten. Kyseessä on yksi kalleimmista ja suurimmista saksalaisista elokuvista koskaan.

Das Boot on samaan aikaan tutkielma teknologiahistoriasta, fysiikasta ja yhteiskunnasta. Vuoteen 1941 mennessä sukellusveneisiin oli jo opittu kunnolla varautumaan. Vihollisella oli käytössään uutta teknologiaa, jolla sukellusveneet voitiin havaita nopeammin. Tutkat, kaikuluotaimet ja hydrofonit eivät anna rauhaa siinä vaiheessa kun sukellusvene on jo havaittu. Sukellusveneiden oli vaikeampaa yllättää enää ketään ja miehistö pitääkin tilannetta lähes epäreiluna. Lukuisista virheistä ja uppoamisista oli opittu. Moneen vaaratilanteeseen on oma ratkaisunsa, joita noudattamalla venettä voitiin saada korjatuksi tilanteessa kuin tilanteessa. Mielenkiintoinen yksityiskohta fysiikasta on tapa, kuinka miehistö juoksee veneen keulaan aiheuttaakseen riittävästi painoa keulaan, jotta vene uppoaisi nopeammin. Sukellusveneen miehistö on kuin yhteiskunta pienoiskoossa. Veneessä on kapteeni, konehuoneen insinöörit, kokki, lääkintämies, radisti ja paljon muita työmiehiä.

Elämä sukellusveneessä on välillä raakaa selviytymiskamppailua.

Elokuva on melko pasifistinen ja teemaa nostetaan esille monin eri tavoin. Myös natsivastaisuus on aistittavissa. Hitlerin merisotataktiikkaa kritisoidaan. Sukellusveneeseen päässyt kärpänen kävelee natsijohtajaa kuvastavalla taululla symbolisesti tämän kasvoilla. Saksalainen miehistö esitetään inhimillisenä. He olivat aivan tavallisia ihmisiä, samoin kuin muutkin sodassa. Eivät mitään brutaaleja mielipuolia, kuten natseja aina kuvataan. Kun sukellusvenemiehistö viimeistelee torpedolla jo valmiiksi vaurioittamansa laivan upottaakseen sen, ovat he kauhistuneita siitä, miten laiva on edelleen täynnä selviytyjiä. Kaiken turhuus korostuu etenkin lopussa. Kun sukellusvene on saatu kovalla työllä takaisin telakalle, yllättää brittien lentohyökkäys juhlijat. Miehistön jäsenistä moni menehtyy. Iskun lopputuloksena sukellusvene uppoaa kotilaiturinsa ääreen. Vaikeasti haavoittunut kapteeni katselee tuskaisesti viimeisillä voimillaan uppoamista, ennen kuin itse lyyhistyy maahan elottomana.

Das Boot on kaiken kaikkiaan hyvä lisäys parhaiden sotaelokuvien pitkään listaan. Se erottuu niin vahvasti stereotyyppisestä Hollywood-tuotannosta ja keskittyy merenkäynnin likaiseen epäinhimilliseen puoleen. Sukellusvene U96 on todellinen toisen maailmansodan klaustrofobiasotaspektaakkeli. ”Not yet, Kameraden!”

★★★

Linkit ja traileri:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti