Linkkejä

lauantai 15. huhtikuuta 2017

Kohtalon avain (1946)


Varsin mielikuvituksellisesti nimetty Kohtalon avain (Notorious, 1946) on Alfred Hitchcockin jännityselokuva vuodelta 1946. Tästäkään elokuvasta en oikein tiennyt mitään etukäteen. Elokuvan vuosiluvun perusteella odotin jälleen vanhaa elokuvaa, joka jälleen kerran liittyisi rakastumiseen ja mahdollisesti kuolemaan, murhaan ja jännitykseen. Kyllähän se sitä jälleen kerran oli.

Tarina on hyvin kiireellä eteenpäin viety ja aikansa takia melko poliittinen. Natsi-isänsä menneisyyden takia nuori Alicia Huberman painostetaan vakoojaksi Brasilian Rio de Janeiroon. Hän vakoilee Alexander Sebastiania, entistä natsia, jota epäillään räjähdeaineiden toimittajaksi. Samalla hän rakastuu Devlin-nimiseen agenttiin jolle myös raportoi kaiken. Alicia etenee jopa Sebastianin vaimoksi ja tilanne hankaloituu, kun Sebastian tajuaa Alician olevan Yhdysvaltain agentti. Sitten Devlin pelastaa Alician ja elokuva loppuu.

Parasta elokuvassa ovat sen näyttelijät. Ingrid Bergman on erinomainen naisnäyttelijä ja hoitaa naispääosaroolin kiitettävästi. Gary Grant on miespääosassa, mutta jää lopulta aika sivuun. Grant on lahjakas näyttelijä ja ihan sopiva agentti Devlinin rooliin. Eniten olin kuitenkin tyytyväinen Claude Rainsin sivuosaan Alexander Sebastianina. Rains on fantastinen näyttelijä, joka tuli itselleni tutuksi Universalin vanhoista kauhuelokuvista. Jokaisen henkilön taustoista saadaan tietää todella vähän, mikä hankaloitta tarinan seuraamista entisestään.


Kohtalon avain on mielestäni huonoin tähän mennessä näkemäni Hitchcockin elokuva. En ymmärrä miksi internetissä elokuvaa on kehuttu niin paljon. Etenkin elokuvan kuvausta ja visuaalisuutta ovat kehuneet mm. Roger Ebert ja elokuvan wikipedia-sivu. Katsomani dvd-julkaisu oli vanha Jupiterin hieman kuvasuhteeltaan typistetty versio, mutta sain silti ihan selvää kameratyöstä. On tietenkin muutama kohtaus, jossa kameralla vähän kikkailtiin, mutta ei tuo nyt parasta visuaalisuutta ollut. Nostaisin epäilyksen varjon vuodelta 1943 visuaalisesti kauniimmaksi.

Kuten sanottu, tarina oli erityisen kiireinen ja täynnä juoniaukkoja. Esimerkiksi Alician natsi-isästä kerrotut tiedot eivät menneet juonen kanssa ollenkaan yhteen. Tarinaa oli muutenkin vaikea seurata yhtään mitenkään, koska tietoja pimitetään niin paljon katsojalta. Elokuva loppuu kuin seinään. Tarina olisi voinut jatkua vielä vaikka mihin, mutta ruudulle kiirehtivä ”The End” murskaa odotukset. Pahiksena esitetty Sebastian ei olekaan lopussa enää pahis, vaan uhri. Itse ainakin ajattelin miehen selviävän siitä kiipelistä mihin hänet tylysti jätetään.

Kohtalon avain on heikko Hitchcockin elokuva ja poliittisesti hyvin objektiivinen. Ei se poliittinen korrektiuskaan näyttänyt hyvältä. Ei jatkoon.

☆☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti