Varsin mielikuvituksellisesti nimetty Kohtalon avain
(Notorious, 1946) on Alfred Hitchcockin jännityselokuva vuodelta 1946.
Tästäkään elokuvasta en oikein tiennyt mitään etukäteen. Elokuvan vuosiluvun
perusteella odotin jälleen vanhaa elokuvaa, joka jälleen kerran liittyisi
rakastumiseen ja mahdollisesti kuolemaan, murhaan ja jännitykseen. Kyllähän se
sitä jälleen kerran oli.
Tarina on hyvin kiireellä eteenpäin viety ja aikansa takia
melko poliittinen. Natsi-isänsä menneisyyden takia nuori Alicia Huberman
painostetaan vakoojaksi Brasilian Rio de Janeiroon. Hän vakoilee Alexander
Sebastiania, entistä natsia, jota epäillään räjähdeaineiden toimittajaksi. Samalla
hän rakastuu Devlin-nimiseen agenttiin jolle myös raportoi kaiken. Alicia
etenee jopa Sebastianin vaimoksi ja tilanne hankaloituu, kun Sebastian tajuaa
Alician olevan Yhdysvaltain agentti. Sitten Devlin pelastaa Alician ja elokuva
loppuu.
Parasta elokuvassa ovat sen näyttelijät. Ingrid Bergman on erinomainen
naisnäyttelijä ja hoitaa naispääosaroolin kiitettävästi. Gary Grant on
miespääosassa, mutta jää lopulta aika sivuun. Grant on lahjakas näyttelijä ja
ihan sopiva agentti Devlinin rooliin. Eniten olin kuitenkin tyytyväinen Claude
Rainsin sivuosaan Alexander Sebastianina. Rains on fantastinen näyttelijä, joka
tuli itselleni tutuksi Universalin vanhoista kauhuelokuvista. Jokaisen henkilön
taustoista saadaan tietää todella vähän, mikä hankaloitta tarinan seuraamista
entisestään.
Kohtalon avain on mielestäni huonoin tähän mennessä näkemäni
Hitchcockin elokuva. En ymmärrä miksi internetissä elokuvaa on kehuttu niin
paljon. Etenkin elokuvan kuvausta ja visuaalisuutta ovat kehuneet mm. Roger
Ebert ja elokuvan wikipedia-sivu. Katsomani dvd-julkaisu oli vanha Jupiterin
hieman kuvasuhteeltaan typistetty versio, mutta sain silti ihan selvää kameratyöstä.
On tietenkin muutama kohtaus, jossa kameralla vähän kikkailtiin, mutta ei tuo
nyt parasta visuaalisuutta ollut. Nostaisin epäilyksen varjon vuodelta 1943 visuaalisesti
kauniimmaksi.
Kuten sanottu, tarina oli erityisen kiireinen ja täynnä
juoniaukkoja. Esimerkiksi Alician natsi-isästä kerrotut tiedot eivät menneet
juonen kanssa ollenkaan yhteen. Tarinaa oli muutenkin vaikea seurata yhtään
mitenkään, koska tietoja pimitetään niin paljon katsojalta. Elokuva loppuu kuin
seinään. Tarina olisi voinut jatkua vielä vaikka mihin, mutta ruudulle
kiirehtivä ”The End” murskaa odotukset. Pahiksena esitetty Sebastian ei olekaan
lopussa enää pahis, vaan uhri. Itse ainakin ajattelin miehen selviävän siitä
kiipelistä mihin hänet tylysti jätetään.
Kohtalon avain on heikko Hitchcockin elokuva ja poliittisesti
hyvin objektiivinen. Ei se poliittinen korrektiuskaan näyttänyt hyvältä. Ei
jatkoon.
★★☆☆☆
Traileri ja linkkejä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti