sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Etsijät (1956)


John Waynen Etsijät (The Searchers, 1956) on yhden tähden klassikko. Ainut mikä elokuvassa oli ”klassista”, oli jälleen kokemani pettymyksen kaava. Lankesin taas kerran uskomaan internetin hypetykseen jonkin elokuvan fantastisuudesta. Ostin elokuvan käytännössä vain todetakseni, että tämänkö pitäisi olla muka klassikko. Perustin blogini noin vuosi sitten. Vuoden aikana olen nähnyt monenlaisia elokuvia, mutta Etsijät vie voiton huonoimmasta katsomastani elokuvasta.

Etsijät on länkkäri, joka löytyy miltei jokaiselta Top 10 Lännenelokuvat -listalta. Mikä elokuvassa muka on niin kamalaa? Siinähän on upean kaunista maisemakuvaa, hienoa kameratyötä ja John Wayne. Tässä on kaikki mitä elokuva oikeastaan tarjoaa. Maisemat, lavasteet, puvut ja John Wayne näyttävät hienolta, mutta kaikki muu elokuva on toimimatonta tuubaa. Hienot maisemat eivät pelasta kokonaisuutta. Käsikirjoitus on heittelehtivää irrallista sekamelskaa, henkilöhahmot ristiriitaisen ailahtelevia ja näyttely on paikoittain kuin Jaalan Hartolan harrastajakesäteatterin tasoa.

Tämän yliarvostetun elokuvan tarinassa voisi olla puhtia vaikka minkä tasoiselle klassikolle. Ethan-niminen sotaveteraani palaa kotiin sukulaistensa luokse. Läheinen komanssi-intiaaniheimo on vihaisella tuulella ja huijaa miehet pois kotitilalta. Intiaanit lahtaavat muun perheen ja sieppaavat mukaansa Ethanin veljentyttären. Sitten tyttöä ruvetaan etsimään oikein urakalla. Siitähän elokuvan nimikin tulee. Itse etsiminen meinaa jäädä koko ajan taka-alalle kun päähenkilöt perseilevät jatkuvasti ties missä muualla. Lopultahan se tyttö löytyy ja intiaanit saavat pahan palkkansa. Etsimiseen meni muka viisi vuotta.

Etsijöillä on tarjottavanaan vain hienoja maisemia. Ne eivät muuta elokuvaa pelasta.

Yksikään elokuvan hahmoista ei ole pidettävä. John Waynen näyttelemä Ethan sairastaa varmaan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Sotaveteraanin hahmo tasapainoilee sankaruuden ja mielipuolisuuden välillä. Välillä hän on rauhallinen ja fiksu, välillä taas äkkipikainen ja typerä. Joku voisi sanoa, että juuri tällaisena hahmo on uskottava. Omasta mielestäni henkilön kehityskaaresta ei saa näin mitään irti. Yhdessä kohtauksessa hän haluaa ampua etsimänsä veljentyttärensä. Seuraavassa hän nostaa tämän syliinsä ja sanoo sankarillisesti, että ”let’s go home.” Ei mitään järkeä. Sankarin tulisi olla pidettävä ja vakuuttava hahmo, jonka kehityskaaren seuraaminen on katsojalle palkitsevaa.

John Wayne menee siis aivan hukkaan. Inhottavan ja valittavan hahmon kaveriksi löytyy vain samanhenkisyyttä. Muut hahmot ovat aivan yhtä idiootteja. Veljenpoika Martin on jatkuvasti valittava nössö, jonka henkinen kasvutaso on kuin teini-ikäisellä. Hänellä on paikoittain moraalia, jonka sisältö valitettavasti hukkuu näyttelijän ärsyttävään ulosantiin ja epäloogisuuksiin. Veljentytär on hänkin ristiriitainen hahmo, joka haluaa jäädä intiaanien luokse ja käskee pelastajiaan häipymään. Seuraavassa kohtauksessa hän lähtee mielihyvin pelastajien mukaan. Sivuhahmoista on turha puhuakaan. Elokuvaa leimaavat jatkuvasti huonot henkilöhahmot.

Kun elokuva oli edennyt puoleen väliin, kysyin kovaan ääneen: ”mitä tälle elokuvalle oikein tapahtui?” Jotenkin tarina onnistuu muuttumaan mielenkiintoisen alun jälkeen edestakaisin heilahtelevaksi epäloogiseksi teatraaliseksi hömpötykseksi. Ihmissuhteiden kuvaaminen on aivan onnetonta ja epäuskottavaa. Suorastaan naurettavaa. Otetaan esimerkki. Martin ei ole nähnyt rakastettuaan vuosikausiin. Hän menee kylpyyn ja nainen tulee hänen luokseen. Martin peittää itsensä, yrittää piiloutua ammeeseen ja lopulta käskee rakastettunsa pois. Kaikki ihmiskuvaukset ovat yhtä vaivannuttavia. Kaikki huumori on kömpelöä ja lähinnä myötähäpeällistä.

Elokuvan suurimmat pönttöpäät. Olisipa minullakin ollut viskiä elokuvan kaveriksi.

Muutamassa nettisivussa oli ajatuksia siitä, että leffa ottaa kantaa rasismiin ja amerikkalaisten suhteeseen alkuperäiskansoihin. Voihan se osittain näin tehdäkin, mutta elokuva on silti rasistinen. Tämä korostuu etenkin intiaanivaimofarssissa. Omasta mielestäni elokuva otti enemmän kantaa 50-luvun amerikkalaisiin perheisiin, perhe-elämään ja perheissä noudatettuihin normeihin. Veljentyttären tahto jäädä intiaanien luo voisi vihjata yleiseen ajattelutapaan siitä, kuinka nuorten naisten ei olisi hyvä liikkua turmelevassa ja epämieluisassa seurassa. Nuorisokulttuurihan oli voimakkaassa myllerryksessä vuonna 1956.

Etsijät on ohjannut John Ford. Hän on kuuluisa ohjaaja, jolta varmaan löytyy ihan hyviäkin teoksia. Katsoin jokunen vuosi sitten dokumenttisarjan nimeltä elokuvan tarina. Siinä Fordia ylistettiin jatkuvasti ohjaajana. Etsijöistä näytettiin pätkä, jossa Wayne kävelee ovesta ulos. Tämä on tietenkin elokuvan tunnettu lopetus, jota on lainattu paljon. Dokumentin tekijä Mark Cousins huijasi minua onnistuneesti, sillä nielin kohtauksen ajatellen muunkin elokuvan olevan yhtä hienovaraista elokuvan juhlaa. Lopetus on ainut hieno kohtaus elokuvassa, koska katsoja kokee mielihyvää myös siitä, että ylipitkä leffa vihdoin loppuu.

Etsijät on hyvä John Waynen länkkäri? ”Sen päivän kun näkisi.”

☆☆☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti