sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Sheriffi (1952)


Sheriffi (High Noon, 1952) on vanha lännenelokuvien klassikko. Kiinnostukseni tätäkin länkkäriä kohtaan löytyy uudemmista westerneistä, joita Sheriffi on insipiroinut. Onhan tätä melko kuuluisaksi elokuvaksi kehuttu, mutta näin nykykatsojan mittapuulla ei kyseessä ole enää kovin hätkähdyttävä teos. Pidin leffaa jopa pienoisena pettymyksenä.

Hämmästyksekseni elokuva kertoo erilaisen tarinan kaupungin pelastamisesta. Kaupungin sheriffi Will Kane on juuri mennyt naimisiin ja on siksi jättämässä virkansa. Häiden jälkeen kaupunkiin saapuu kolme roistoa odottamaan klo 12.00 junaa. Kyseessä on Millerin jengi, joka odottaa pomonsa Frankin saapumista. Sheriffi Kane oli vastuussa Frankin toimittamisesta vankilaan ja nyt joukkio on saapunut kostamaan. Sheriffin harmiksi kaikki hylkäävät hänet. Kukaan ei tue Kanea. Kaupunki, ystävät ja jopa vaimo jättävät hänet oman onnensa nojaan, jolloin sheriffin täytyy kohdata rosvot itse.

Näyttelijät ovat pääosin hyviä. Gary Cooper on vakuuttava iäkäs sheriffi. Hän sai näyttelystään parhaan miespääosan Oscarin. Hillitty alakuloisuus onnistuu hyvin Cooperilta. Sheriffin vaimoa näyttelee Grace Kelly. Kelly on hyvä ja kuuluisa näyttelijä, mutta hänet on roolitettu väärin. Noin 20-vuotias näyttelijätär ei sovi 50-vuotiaalle Cooperille vastapainoksi, saatikka vaimoksi. Elokuvassa debyyttinsä tekee myös Lee Van Cleef – missäpä muussa, kuin rosvon roolissa. Ajalle tunnetumpia nimiä on muitakin, mutta oikeastaan kukaan muu ei onnistu nousemaan sen enempää esille.


Ehkäpä itselleni tärkein asia tästä elokuvasta oli huomata kaikkia niitä erilaisia lainauksia, joita Sergio Leone on ottanut etenkin huuliharppukostajaan. Kolme rosvoa odottaa rautatieasemalla junaa. Yksi heistä vilvoittelee vedellä jopa samanlaisesta vesipisteestä. Lainauksia oli varmaan muitakin, mutta junan odottaminen oli ilmiselvä osio. Loppujen lopuksi siihenhän elokuva keskittyy. 85-minuuttia kestävän elokuvan tarina kerrotaan käytännössä reaaliajassa. Kellojen kuvaaminen ja piilottaminen eri kohtauksiin on hyvin olennaista. Kun kello lyö 12.00, ja pääpahis saapuu, alkaa loppuhuipennus.

Elokuvan on ohjannut Fred Zinneman. Dimitri Tiomkinin musiikki on ensimmäisiä soundtrackeja, joista on tarkoitus tunnistaa elokuva. Musiikilla on oma teemansa, joka toistuu useita kertoja. Tunnari korvaa aikaisempaa ylidramaattista klassista musiikkia, jota Tiomkin on aikaisemmassa työssään viljellyt. Kun tutkin internetissä elokuvaan liittyviä nettisivuja, tuli vastaan vielä yksi ajatus elokuvasta. 50-luvun Hollywood oli tunnetusti ahdasmielinen ja sheriffi kuvastaa jollain tapaa mustalle listalle joutumista.

Lopetus on tietenkin paras osa elokuvasta, koska sitähän koko tarina petaa. Kaikkien hyljeksinnästä huolimatta sheriffi tekee oikean teon ja puolustaa kaupunkia. Kun tulitaistelu on ohi, hän tylysti heittää tähtensä maahan ja lähtee vankkureilla pois. Pitäkää kaupunkinne.

★☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti