Olen katsonut noin vuoden sisällä vain kaksi kotimaista
elokuvaa. Härmä (2012) on näistä nyt toinen. Puukkojunkkarit on kieltämättä
kyllä mehukas aihe suomalaiseksi elokuvaksi. Itselläni oli omat odotukseni
elokuvaa kohtaan, mutta lähdin katsomaan sitä kuitenkin avoimin mielin.
Kotimaisuus ei tarkoita, että elokuva olisi huono. Kotimaisuus tarkoittaa
kuitenkin tiettyjä rajoitteita ja odotuksia.
Elokuva kertoo suuresta Välitalon perheestä 1800-luvulla. Veljeksistä
Esko on vanhin ja oikeutettu perinteen mukaan perimään perheen tilan. Hän on
kuitenkin luonteeltaan epärehellinen ja riidanhaluinen. Esko kylvää pelkoa
puukollaan ja pitää alueen asukkaita kauhun vallassa. Matti on nuorempi veli,
luonteeltaan rehellinen ja ahkera. Veljesten isä testamenttaa perintönsä Eskon
ohi Matille. Se hajottaa perheen ja saa veljekset taistelemaan tilan
omistusoikeudesta. Veljesten kiistan keskelle joutuu myös Aino, jota molemmat tavoittelevat.
Aino on rakastunut Mattiin.
Härmässä on todella osaava näyttelijäkaarti. Kaikista henkilöistä
kuitenkin Mikko Leppilammen näyttelemä Esko vie pahiksena potin kotiin. Lauri
Tilkkasen Matti on charmikas, mutta ei pääse läheskään samalle tasolle. Härmässä
on paljon samoja suomalaisissa elokuvissa esiintyviä kasvoja. Nimilistaan kuuluvat
mm. Aku Hirviniemi, Eero Milonoff, Esko Salminen, Taneli Mäkelä, Olavi
Uusivirta, Pirkka-Pekka Petelius ja Kari Hietalahti. Pamela Tola tekee
erinomaisen roolin Ainona. Erittäin hyvin toimii myös hahmojen välinen
murteinen dialogi.
Elokuvan on ohjannut J.P. Siili. Osa kohtauksista pyörii
paremmin, osa taas heikommin. Kokonaisuudessaan tarina ei oikein tunnu
etenevän. Ohjaaja onnistuu rakentamaan monessakin kohtauksessa jännitystä,
mutta ei tiedä mitä tehdä sillä. Ratkaisut ovat kummallisia ja suorastaan
absurdeja. Kohtaus, jossa Esko seisoo aseen kanssa omassa joukkiossaan Mattia
ja Kallea vastaan, on kuin spaghettiwesternistä. Asetelmassa olisi varaa
johonkin todella räväyttävään. Esko ampuu kuitenkin vahingossa linnun ja kaikki
nauravat. Loppuratkaisu on samanlaista päättämättömyyttä. Katsoja tietää, että
Eskolle käy huonosti, mutta miten? Päätyykö hän käräjille vai kokeeko hän
väkivaltaisen lopun? Niin monet annetut vaihtoehdot johtavat kuitenkin tylsään
loppuratkaisuun.
Mielenkiintoista on analysoida Välitalon perheenjäseniä. Isä
on hyvä ja viisas. Äiti on paha ja kiero. Matti on isänsä poika ja
hyväsydäminen. Esko on äitinsä poika ja perinyt tämän ominaisuudet. Asetelma
jakautuu koko ajan hyvään ja pahaan. Veljet hokevat sananlaskua "veljekset
kuin ilvekset" tietäen sen, etteivät ole läheskään samanlaisia. Monet
elokuvan mietteet keskittyvät hyvän ja pahan väliseen kamppailuun. Ohjaaja J.P.
Siilin viljelemä selvä kuvasymboliikka tukee ihmisten jakautuneisuutta. Härmän
perusajatukset ovat pohtivia ja suorastaan filosofisia.
Härmä nostaa aineksensa suomalaisesta kansanperinteestä ja
kirjallisuudesta. Lainauksia ja viittauksia on erittäin helppo löytää. Halu
Ainosta viittaa Kalevalaan. Estynyt rakkaus ja maaoikeuskiistat ovat ajattomia
kansallisromanttisen kirjallisuuden teemoja. Veljesten väliset suhteet ja
alkoholismi tuovat väistämättä mieleen Seitsemän veljestä. Tietyllä tasolla
tutusta ja turvallisesta nauttii. Toisaalta taas liika arvattavuus ja
omaperäisyyden puute tekevät enemmän hallaa elokuvalle. Sankari on tarinassa
jatkuvasti alakynnessä.
Härmä on oikein hieno suomalainen elokuva, mutta aineksia
parempaankin teokseen olisi omasta mielestäni ollut. Ehkäpä se pienin loppuviimeistely
kokonaisuudessa olisi kaivannut enemmän
puukkoa. Ikärajan K16-puitteissahan sitä mentiin.
★★★☆☆
Traileri ja linkki:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti