2001: A Space Odyssey (1968) - Elokuva-arvostelu
Stanley Kubrick on kenties se kaikkien aikojen paras ohjaaja.
Itse ainakin pidän häntä parhaimpana elokuvantekijänä kautta aikojen. 2001:
Avaruusseikkailu on miehen ainut scifielokuva, mutta luoja, kuinka hyvä se
onkaan. Kubrick käytti aikansa tekemällä omanlaisia elokuvia. 2001:
Avaruusseikkailu on kunnianosoitus tieteiselokuville. Mitään tällaista ei ollut
koskaan nähty. Kaikki aikaisemmat tieteiselokuvat olivat olleet vähemmän
todentuntuisia. Tämä oli ja on se tieteiselokuva, joka määritteli genren
lopulliseen muotoonsa.
Tarinankerronta on eeppistä. Alussa kuullaan vain musiikkia,
joka varmasti nostattaa tunnelman jo kattoon. On kuin meille esitettäisiin
avaruuden kylmyyttä ja julmia olosuhteita. Sitten MGM:n harvinainen logo
ilmestyy ja Also Sprach Zarathustra pärähtää soimaan. Kaikkien varmasti
tuntevat elokuvan soundtrackin, sillä niin paljon sitä on lainattu, käytetty ja
arvostettu. Tiedän viittauksia elokuvaan vaikka mistä. Osasin siis jo odottaa
kaikenlaista etukäteen, mutta se ei elämystäni pilannut. Muistan jopa
yläkoulussa pitäneeni esitelmän toisesta elokuvan tunnetuimmasta kappaleesta:
Straussin Tonava kaunoisesta. Klassinen musiikki tosiaan sopii avaruuteen.
Elokuva on jaettu kolmeen osaan. Näistä ensimmäinen keskittyy
ihmiskunnan alkuhetkiin. Näemme apinalaumoja elämässä aavikontyyppisessä
ympäristössä. Upeita maisemia sekä karvaisia apinoita. Vaikka ehkä nykyaikana
apinat näyttävät hiukan huvittavalta, on ne näytelty todella taitavasti aina
käytöksestä ilmeisiin ja eleisiin. Laumat elävät riitaisesti. Vedestä
kilpaillaan ja petoeläimet hyökkäilevät. Lopulta eläimet heräävät mystisen
monoliitin ilmestyttyä. Ihmislaji keksii aseiden käytön ja niiden avulla
puolustautumisen. Jakso kuvaa sitä kuinka ihminen aloittaa matkansa sotaisena
lajina kohti nykyaikaa. Kyllähän se pistää miettimään, että jostain tuommoisesta
kaikki on lähtöisin.
Toinen jakso alkaa kaiketi elokuvahistorian yhdellä
parhaimmalla leikkauksella. Ihmisapina heittää luun ilmaan. Leikkaus tapahtuu
ja luun tilalla nähdään samanmuotoinen avaruusalus kiertämässä maapalloa. Upea
aikasiirtymä. Tonava kaunoinen soi ja avaruusalukset tanssivat musiikin mukana
avaruusvalssiaan. Kauniin runollista katsottavaa. Kansainvälisyys korostuu
alusten ja avaruusaseman välityksellä. Käy ilmi, että kuusta on löydetty
samanlainen monoliitti, kuin minkä apinat näkivät. Tämä on ilmiselvä todiste
siitä, että maan ulkopuolista elämää on olemassa. Monoliitti näyttäisi lähettävän
myös signaalia Jupiteriin. Sinne on siis lähdettävä.
Kolmas elokuvan jaksoista kertoo juurikin kyseisestä Jupiter-tehtävästä.
Paikkaan on lähetetty viisihenkinen miehistö, joista 3 on horroksessa. Hereillä
ovat vain astronautit David (Dave) Bowman, jota näyttelee Keir Dullea, ja Frank
Poole, jota näyttelee Gary Lockwood. Mukana on myös supertietokone HAL 9000,
joka samalla on vastuussa aluksen toiminnoista. Halia ääninäyttelee rauhallisen
tyynesti Douglas Rain. Tämä on ainut osa elokuvasta, joka edistyy
juonellisesti. Tehtävä on salainen ja tulee selviämään vasta perillä
Jupiterissa. Tietokone Hal epäilee astronauttien jaksamista ja selviytymistä
tehtävässä ja virheellisesti ilmoittaa oikosulusta eräässä aluksen osasta. Kun
vikaa ei löydykään, astronautit alkavat neuvotella Halin sulkemisesta
moduulissa niin, ettei tietokone kuulisi. Astronautit eivät vain ota huomioon
sitä, että Hal pystyy lukemaan huulilta kaiken sen, mitä he sanovat. Väliaika.
Kaikkein musitettavin osa elokuvaa on varmasti supertietokone
HAL 9000 ja kuvaus teknologian kääntymisestä ihmistä vastaan. Elokuvantekijät
ajattelivat melko positiivisesti valitessaan vuoden 2001 olevan jo
teknologisesti näin edistynyt. Tosiasiassa olemme vasta pikku hiljaa kulkemassa
kohti tekoälyä, eli tämä elokuvan aihe on edelleen pelottava ajatus sekä ajankohtainen
yhteiskunnassamme. Supertietokone Hal on tehty täydellisen virheettömäksi ja se
onkin pahin virhe. Avaruudessa vaarallisinta ei olekaan paikan olosuhteet, vaan
teknologia itse.
Väliajan jälkeen alkaa viimeinen osio. Hal tappaa Frankin
avaruudessa niin, että tämän happiletku katkeaa. Dave lähtee pelastamaan
Frankia ja tämän aikana Hal lukitsee Daven ulos aluksesta tappaen samalla
horroksessa olevat astronautit. Seuraa kaunis äänetön kohtaus, kun Dave menee
aluksen sisään hätäsisäänkäynnistä. Dave sulkee Halin ja saa tietää tehtävän
tarkoituksen. Ainoana eloonjääneenä, Jupiteriin saavuttuaan, hän kulkee mustan
aukon läpi. Tämä kohtaus on monien minuuttien efektimaraton. Osittain jotkut
filtterit ovat jopa hieman typeriä, sillä moni niistä on ilmiselvästi pätkiä
maa-alueista, kuten merestä tai kallioista ja niihin on lisätty värifiltteri. Nykyaikana
tuommoisia voisi tehdä jopa ihan movie makerilla. 60-luvulla kohtaus on ollut niinkin
trippi, että hipit tulivat aikanaan katsomaan elokuvaa vain tuon kohdan takia.
Elokuvan lopetus onkin sitten aikamoinen. Elokuvan tekijät
sanoivat, että halusivat herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa niihin
vastauksia. Näin on todellakin lopussa, sillä kukaan ei oikeasti tiedä mitä
tapahtuu. Dave saapuu viktoriaaniseen huoneeseen ja elää siellä loppuelämänsä.
Jotkut ajattelevat huoneen olevan kuin eläintarhan aitaus, jossa avaruusoliot
tutkivat Davea ja ihmistä yleensä. Saapuessaan huoneeseen ihmiskunta on
saavuttanut tietyn pisteen kehityksessään ja on valmis seuraavaan. Toisaalta
kohtaus kuvaa myös aikaa. Dave näkee vanhemman itsensä, joka näkee vanhemman
itsensä, joka näkee vielä vanhemman itsensä kuolinvuoteella. Silmänräpäyksiä ja
koko elämä on jo ohi. Kuolinvuoteella taas salaperäinen monoliitti ilmestyy ja
Dave kurkottaa sitä kohti, ylettymättä siihen. Hän syntyy uudelleen
"maalapsena" ja epookki päättyy.
On käsittämätöntä, että tämä elokuva on tehty jo 60-luvulla.
Suurin osa lavasteista on uskomattoman yksityiskohtaisesti rakennettu. Jäin
useaan otteeseen miettimään, että miten ihmeessä tuokin kohtaus on kuvattu tai
tehty. Kaikki näyttää ja tuntuu niin uskottavalta. Täytyy mainita se, kuinka
leffan tekovaiheessa ihminen ei ollut matkustanut vielä edes kuuhun.
Yksityiskohtien ja tarkkuuden määrä monissa avaruuteen liittyvissä asioissa ja
lavasteissa on hämmästyttävä. Vaikka ajan hammas olisikin syönyt tehosteita,
niin elokuvan tarina ja teema ovat ajattomat.
![]() |
Kubrick one point perspective. |
Elokuva on monellakin tapaa kokeellinen. Teos voi olla
jumalattoman raskas katsojalle, sillä dialogia ei kuulla elokuvan ensimmäisessä
eikä viimeisessä puolessa tunnissa. Hitaasta etenemisestään huolimatta ainakin
itse jaksoin koko ajan katsoa, sillä Kubrickin tarjoama visuaalisuus on aivan
omaa luokkaansa. Elokuva etenee äärettömän rauhallisesti ja harkitusti. Monet
kohtaukset ja kuvakulmat ovat niin tyypillistä Kubrickia. Loppupuolen efektit
ovat ihan pelkkää aikakautensa testausta, mutta samalla kummallista
silmäruokaa. On harmi, että nykyaikana ei todellakaan tehdä enää mitään näin
taiteellista tai pohtivaa elokuvaa. Jopa aikanaan tällä teoksella oli omat
riskinsä jäädä flopiksi.
Kuten jo tekstistäni tulee ilmi, elokuva on todella
filosofinen ja pohtii ihmiskuntaa ja paikkaamme maailmankaikkeudessa. On kuin
Dave kurkottaisi lopussa siihen kaikkeen mitä emme saa koskaan selville.
Jäljelle jää vain uusia sukupolvia elämään ja kokemaan tätä maailmaa. 2001:
Avaruusseikkailu oli unohtumaton kokemus, joka jää kummittelemaan mieltä
pitkäksi aikaa. Tämä on se kaikkien aikojen paras scifi-elokuva.
★★★★★
Traileri ja linkkejä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti