sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Rebekka (1940)


Alfred Hitchcockin Rebekka (Rebecca, 1940) on jännityselokuvaklassikko. Klassikoksi voisi oikeastaan lukea kaikki elokuvat, jotka ovat voittaneet parhaan elokuvan Oscarin. Rebekka on hitaammin käynnistyvä teos, jota ei aivan ajattelisi Hitchcockmaiseksi. Se on samalla mysteeriä ja melodraamaa. Pääosin elokuvasta jäi hyvä jälkimaku. Onhan tuo ihan hyvä klassikko.

Painostava tarina kiertyy Rebekka-nimisen mysteerisen naisen ympärille. Nuori nainen tapaa rikkaan mieslesken, Maxim de Winterin. He rakastuvat, ja Maxim kosii. Uusi mrs. de Winter muuttavat miehensä kanssa tämän tiluksille ja alkaa kokea hankalaksi uuden rikkaan elämän. Kaikki Maximin sukulaiset ja palvelusväki vertaavat häntä Rebekkaan, Maximin edelliseen traagisesti kuolleeseen vaimoon. Mrs. de Winteriä kohdellaan kylmästi. Rebekan tapaus alkaa pikkuhiljaa paljastua ja saada yllättäviä juonenkäänteitä.

Laurence Olivier näyttelee Maxim de Winteriä. Rooli jäi nähtävästi Olivierin tunnetuimmaksi. Maximin henkilöhahmon ominaispiirteiden puolesta Olivier sopii hyvin rooliin. Hän on vakuuttava ja silti etäinen aviomies. Mrs. de Winteriä näyttelee Joan Fontaine. Hän hoitaa roolinsa myös vakuuttavan hyvin. Fontainea kohdeltiin huonosti kuvauksissa, jotta saataisiin haluttu roolisuoritus. Muista rooleista tärkein on palvelusneito Danvers. Judith Andersonin näyttelemä Danvers on inhottava, kuin aaveen kaltaisesti laahustava akka.


Kyseessä on Alfred Hitchcockin ensimmäinen elokuva sen jälkeen, kun hän muutti Yhdysvaltoihin. Ohjaaja oli luonut uransa Isossa-Britanniassa. Itse kuvaisin Hitchcockin ohjausta Rebekassa maltilliseksi. Ehkäpä tuottaja Selznickin vaatimukset elokuvaa kohtaan vaikuttivat jotenkin asiaan. Muutama todella Hitchcockmainen kohtaus ja käänne ovat tuttua ohjaajaa. Esimerkiksi kohta, jossa Danvers kehottaa mrs. de Winteriä hyppäämään ikkunasta ulos, on erityisen hyytävä. Ehkä vielä erikseen mainitsisin, että elokuvan musiikki on hieman hukassa.

Kaikki tietenkin kulminoituu elokuvan nimekkäimmän henkilön, Rebekan ympärille. Silti Rebekkaa ei nähdä missään vaiheessa. Katsojan täytyy tehdä aivan omat tulkintansa hahmosta kerrottujen tarinoiden perusteella. Elokuvan ahdistava tunnelma on hienosti rakennettu tämän puuttuvan palan ympärille. Kaikki tuntuvat kaipaavan Rebekkaa, vaikka nainen oli tarinoiden perusteella itse paholainen. Loppua kohti itse löysin sympatiaa Maxim de Winteriä kohtaan ja lopun käänne yllätti positiivisesti.

Rebekka on edelleenkin vahva elokuvallinen suoritus, vaikka se ajallisesti on jo niin kaukana nykymaailman elämästä, arvoista ja elintasosta. Kun teoksen osaa ajatella oman aikansa kuvauksena, on elokuvalla paljon annettavaa.

★★☆

Traileri ja linkkejä:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti