sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Pikku Caesar (1931)


Vanhat gangsterielokuvat ovat genre, josta itselläni on hyvin vähän yleistä tietoa. Jonkin aikaa sitten Yle Teema esitti elokuvat Pikku Caesar (1931), Yhteiskunnan vihollinen (1931) ja Arpinaama (1932). Näistä Pikku Caesar (Little Caesar) oli julkaistu elokuvateattereissa ensimmäiseksi ja sen kerrottiin olleen laukaiseva tekijä koko genrelle. Siitä oli siis hyvä aloittaa.

Tarina kertoo pienen alamaailman rikollisen, Caesar Enricon noususta ja tuhosta rikollismaailman huipulla. Lyhyen pituutensa vuoksi häntä kutsutaan Pikku Caesariksi ja ihan Ricoksi. Luonteeltaan hän on kuitenkin äkkipikainen ja verenhimoinen. Hän nousee nopeasti rikollisjärjestön pomoksi. Ricon vanha ystävä, Joe Massara yrittää päästä pois rikolliskuvioista ja Rico alkaa pelkäämään, että Joe pettää hänet. Rico yrittää tappaa hänet, muttei pysty vetämään liipaisimesta. Joen naisystävä Olga ilmiantaa Ricon poliisille ja Rico päätyy pakoilemaan. Hän saa loppunsa tulitaistelussa.

Ricoa näyttelee Edward G. Robinson. Rooli oli hänen läpimurtonsa Hollywoodissa. Hän ei ole mikään komistus, vaan ulkonäöllisesti juuri sopivan karu tähän rikollisen rooliin. Robinson näytteli paljon muitakin rikollisrooleja, ja muistan hänet pahiksena ainakin muutamasta elokuvasta. Joe Massaraa näyttelee Douglas Fairbanks Jr. Hänenkin nimensä on tuttu. Näyttelyä ja tunnelmaa korostavat musiikin poissaolo. Onhan kyse kuitenkin äänielokuvien alkuajoista.


Elokuvassa on selvillä jo gangsterielokuvien peruspiirteet, mutta niitä ei läheskään osata hyödyntää vielä kunnolla. Tämä on aivan ensimmäisiä äänigangsterielokuvia koskaan. Yhden miehen nousu ja tuho rikollismaailmassa oli varmasti myös tarinallisesti vielä uutta. On huomattava, että elokuva on tehty oikeasti niihin aikoihin, kun oikeat gangsterit hallitsivat Chicagoa. Warner Bros teki suuret tulot Pikku Caesarista ja uusia genren teoksia alkoi ilmestyä.

Elokuvallisesti Pikku Caesar tarjoaa muutamia erityisen hienoja kohtauksia. Muutamat yksittäiset kuvat, kuten rulettipöytä ylhäältä päin tai lähikuva sormuksesta ovat upeita. Erityisen pahaenteinen on myös kohtaus, jossa Rico huomaa Joen lähteneen pakoon. Rico vain katsoo ovelle päin ja polttaa sikariaan. Pikku Caesar tarjoaa myös elokuvahistorian ensimmäisen drive-by -murhan. On tietenkin harmi, että sensuurin takia väkivaltaa on enemmän kierretty.

Pikku Caesaria on kiittäminen gangsterielokuvien lähtökohtana. Teos on omalla tavallaan tärkeä virstanpylväs, vaikka tuntuukin jo hupsulta nykykatsojan lasien läpi katsottuna.

”Mother of Mercy! Is this the end of Rico?”

★☆☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti