maanantai 3. lokakuuta 2016

Ran (1985)

Ran (1985) - Elokuva-arvostelu


Omistan kirjan nimeltä "1001 elokuva jotka jokaisen on nähtävä edes kerran eläessään". Se sisältää tietysti suurimman osan Akira Kurosawan elokuvista, mutta Ranin kohdalla tekstissä luki jotakin tämänlaista: "Jos pitäisi tehdä kirja vain 10 parhaasta elokuvasta, Ran olisi yksi elokuva listalla." Tämä lause herätti mielenkiintoni, mutta näin jälkeenpäin sanonpahan vain, että ei Ran nyt niin hyvä ollut.

Akira Kurosawa oli suuri Shakespearen ystävä. Jo aikaisemmin hän teki oman versionsa Macbethista, joka tunnetaan mustavalkoisena Seittien Linna -nimisenä teoksena. Samoin muut Kurosawan vanhat samuraielokuvat nähneenä asetin Ranille kovat lähtökohdat. Elokuva perustuisi tällä kertaa toiseen Shakespearen teokseen, Kuningas Leariin. Seittien Linna oli äärimmäisen hyvä ja mieleenpainuva Shakespeare-teos. Olisiko Ran sitten vielä parempi?

Japanilaisen kuningas Learin juoni on seuraavanlainen: Vanha Ylipäällikkö päättää jakaa valtansa ja omaisuutensa kolmen poikansa kesken. Vanhin poika, Taro, tulee hallitsemaan vanhan isänsä valloitettuja alueita ja toimimaan ylipäällikkönä. Nuoremmat pojat Jiro ja Saburo saisivat myös omat linnoituksensa. Isä haluaa poikiensa pitävän yhtä, mutta nuorin poika Saburo tietää ettei näin tule käymään. Suuttuneena isä karkottaa Saburon ja alkaa katua koko asiaa. Nuoremmat pojat alkavat juonitella toisiaan vastaan. Syttyy sotia ja valtakunta ajautuu sekasorron partaalle.

Hieno tarina siis elokuvalle, mutta harmillisesti Ran ei läheskään pääse mustavalkoisten samuraifilmien tasolle. Monet kohtaukset ovat raastavan hitaita ja elokuva junnaa paikallaan. Monet kohtaukset on viety taiteellisuuden nimissä melko pitkälle ja tuntuvat lähinnä naurettavilta. Voisi myös kysyä, että oliko kuninkaan hovinarrin tarkoitus olla oikeasti noin ärsyttävä ja mukana joka kohtauksessa? Ymmärtäähän sen, että Shakespearen kaunokirjallinen teos on varmasti kuvainnollinen ja vapaudellinen, mutta elokuvaa katsoessani pudistin päätäni.


Vanhaa klaanin ylipäällikköä näyttelee Tatsuya Nakadai. Hän on Kurosawan vakionäyttelijöitä, ja tekee elokuvassa varmaan yhden muistettavimmista rooleistaan. Viisaan, mutta seniilin ylipäällikön hahmo on elokuvan mieleenpainuvin. Etenkin kohtaus palavassa tornissa on hieno. Muutkin näyttelijät ovat ihan hyviä, mutta eivät ehkä mainitsemisen arvoisia. Tästä elokuvasta on helpompi vain luetella avainhahmoja, kuten 3 poikaa, viekas vaimo, ärsyttävä hovinarri ja niin edelleen.

Vaikka teos ontuukin, niin on siinä silti hienoja kohtia. Alussa vanha ylipäällikkö pyrkii opettamaan ja ohjaamaan poikiaan hyvää kohti. Nuorin poika Saburo tietää, että vain häikäilemättömät selviävät. Nipun nuolia voi katkaista myös yksin vaikka vippaskonsteillakin. Isä haluaa poikien pitävän yhtä, mutta tosiasiassa vain armottomin ja häijyin saa kaiken. Näin itse isäkin on aikanaan valtakuntansa saanut. Puhtia elokuva saa myös lopun jättimäisistä taistelukohtauksista. Upeannäköisiä joukkoja liikutetaan kameran edessä oikein urakalla.

En tiedä oliko katsomani elokuvaversion äänessä vikaa, mutta paikoittain elokuvan taustaäänet olivat kamalaa kuunneltavaa. Ulkona oleva tuuli, ultraääntä vihlovat sirkat ja suhina sisätiloissa ärsyttivät sietämättömästi. Elokuvassa harvemmin kuultiin myös musiikkia, mutta se mitä esitettiin, oli hyvää. Vanhemmissa Kurosawan samuraielokuvissa oli mieleenpainuvampaa musiikkia, mutta ei tämä fakta haitannut.

Kurosawa teki elokuvan 76-vuotiaana, mutta teos oli ilmeisesti ikuisuusprojekti. Mielenkiintoista on sekin, että leffa on Japanin kalleimpia 12 miljoonan dollarin budjetilla. Yleisesti sanoisin, että Kurosawan vanhemmat samuraielokuvat ovat paljon mielenkiintoisempia sekä visuaalisesti että tarinalisesti kuin Ran. Teos on mielestäni hiukan yliarvostettu ja ontuva Shakespeare-adaptaatio, vaikka sisältääkin omat hetkensä.

★★☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti