sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Alaston satama (1954)


Alaston satama (On the Waterfront) on ehdoton klassikko, joka jokaisen tulisi nähdä. Tämä satamadraama on yksi suuria gangsterielokuvia voimakkaiden näyttelijäsuoritusten avittamina. Vuonna 1954 valmistunut teos sisältää kenties Marlon Brandon parhaan näyttelijäsuorituksen. Kahdeksan Oscar-voittoa kertoo sekin jo elokuvasta paljon.

Tarinassa Terry Malloy on satamatyöläinen. Hänen veljensä Charley on osa järjestäytynyttä rikollisuutta, joka hallitsee satamatyöntekijöiden liittoa. Sotkeutuessaan murhaan Terry kokee omantunnon tuskia ja alkaa pikku hiljaa huomata olevansa väärien ihmisten kanssa tekemisissä. Järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan taisteleminen ei kuitenkaan onnistu, sillä kaikki puhujat surmataan mafian toimesta. Rakastuminen vielä saman murhatun miehen siskoon Edieen saa Terryn todistamaan mafiaa vastaan. Teos huipentuu lopussa kohtaukseen, jossa työläiset ottavat liiton takaisin itselleen.

Kuten sanottu, Brando tekee niin hyvän roolisuorituksen, että ansaitsi parhaan miespääosan Oscarin. Oikeastaan kaikki näyttelijäsuoritukset ovat hyviä. Rod Steiger tekee hienon suorituksen Terryn veljenä Charliena. Eva Marie Saint on kaunis Edie Doyle. Karl Malden nousee korkealle isä Barrynä. Lee J. Cobb on erinomaisen vaarallinen "don" Johnny Friendly. Italianamerikkalaiset pulksat miehet ovat sopivan näköisiä rikollisten rooleihin.


Terryn ja Edien rakastuminen on hienosti toteutettu. Yhdessä koettu jännitys kirkosta pakenemisen jälkeen ja uusien asioiden kokeminen vievät paria voimakkaasti lähelle toisiaan. Edien vapautuminen elämässä kuvaa mielestäni myös muiden aikakauden naisten vapautumista. Charmikkaan Brandon dialogi saa hahmon tuntumaan juuri sellaiselta kovikselta, jolla on pohjimmiltaan hyvä sydän. Näin sen pitää mennä.

Mafiaa on kuvattu yllättävän uskaliaasti. 50-luvun puitteissa ruma kieli on mennyt läpi ja kirosanoja ei ole sensuroitu. Väkivaltaa tietenkin peitellään aikakauden mukaisesti, mutta sekin on esitetty hyvin voimakkaasti. Tunnetuin kohtaus elokuvasta sijoittuu taksiin, jossa Terry ja hänen veljensä Charlie kohtaavat. Kohtaus on voimakas kuvaamaan perhesuhteita ja menetettyjä mahdollisuuksia. Yleisesti elokuvasta nousee ajatus, että mafia pilaa ja estää muiden ihmisten elämän.

Elokuvassa viljellään voimakasta symboliikkaa. Monesti toistuva ajatus puluista ja haukoista pätee suoraan satamatyöläisiin ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Haukat (mafia) vaanivat puluja (satamatyöläiset) tauotta ja napsivat pois varomattomia. Toinen hieno symbolinen ele on aitojen käyttäminen kertomaan Terryn siirtymistä Edien puolelle. Aluksi näyttelijöitä erottaa kanaverkko. Terryn valinnan jälkeen molemmat ovat samalla puolella. Elokuva loppuu harkitusti myös kuin esiripun laskeutumiseen.


Tämä on elokuva, josta monet muut hienot elokuvat ovat ottaneet vaikutteita. Hyvänä esimerkkinä näen kohtauksen, jossa Terry kertoo Edielle totuuden tämän veljensä kuolemasta. Naisen voimakasta tunteiden purkausta kuvaa lähellä olevan laivan höyryviheltimen kova huuto. Sama kohtaus löytyy Kummisedästä noin parikymmentä vuotta myöhemmin, kun Michael Corleonen tunteidenpurkausta kuvaa junan meteli ennen murhia ravintolassa.

Ohjaaja Elia Kazan ansaitsee tunnustusta varsinkin tämän viljelemästä symboliikasta ja rohkeasta draamastaan. Alaston satama on hieno henkilökuvaus, mutta samalla myös kantaaottava esimerkki rikollisuuden vaikutuksesta ihmisten mieliin.

"You don't understand. I coulda had class. I coulda been a contender. I coulda been somebody, instead of a bum, which is what I am, let's face it. It was you, Charley."

★★★★

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti