The Flowers of War: Taistelu vapaudesta (2011) on yksi niitä hyviä
elokuvia jotka saattavat mennä helposti ohi tv-tarjonnassa. Elokuva on
kiinalais-amerikkalainen yhteistyö. Tämän teoksen kohdalla asia tarkoitti sitä,
että elokuva on muuten aasialaisten tekemä, mutta pääosassa on amerikkalainen.
Hyvä yhdistelmä, sanoisin. Olen nähnyt aasialaisia elokuvia vähän, eli katsoin
tätäkin elokuvaa suurella mielenkiinnolla.
Tarina sijoittuu Nanjingin verilöylyyn. Amerikkalainen
hautausurakoitsija John Miller jää jumiin kirkkoon koulutyttöryhmän ja prostituoitujen
kanssa. Aluksi hänellä ei ole mitään halua auttaa ihmisiä, mutta ulkona
vallitsevan sekasorron takia kaikkien kirkossa olevien täytyy auttaa toisiaan
selvitäkseen. Kun ihmiskohtalot kiertyvät yhä tiukemmin toisiinsa, aloittaa Miller
pelastussuunnitelmansa: kuorma-auton korjaamisen salakuljetusta varten. Tilanne
menee täpärälle japanilaisten sotilaiden takia.
Elokuva on hyvin näytelty, vaikka sivuhenkilöt jäävätkin
hieman varjoon. Prostituoituja on ainakin 12 ja koulutyttöjä yli 12. On aivan
luonnollista, että joukoista erottuvat vain yksittäiset ihmiset, ja että joukoista
on helpompi kertoa omina ryhminään. Elokuvassa on myös muita hyviä hahmoja,
jotka eivät saa kunnollista kaarta. Georgen hahmo ja kiinalaissotilaat olivat
erittäin mielenkiintoisia hukattuja mahdollisuuksia. Japanilaisista Hasegawa
saa jo Schindlerin listassa ja Pianistissa nähdyn käsittelyn musiikkia osaavana
sivistyneenä miehenä, joka on jumissa sodassa.
Christian Bale on elokuvan valopilkku. Hänen näyttelemänsä
hautausurakoitsijan hahmo on aluksi iljettävä juoppo, josta kehittyy pikku
hiljaa elokuvan sankari. Balen näyttelemä John Miller ei ole kliseisesti heti
alussa hyvä. Vaikka vaihtuminen juoposta hyvikseksi ei suju täysin luontevasti, niin hahmon kehityskaarta on palkitsevampaa seurata kuin tilanteessa, jossa mies olisi sankari heti alussa. Vaikka moni muu hahmo jääkin
ohuemmaksi, tekee Bale hienon suorituksen. Siinä vaiheessa kun hän ajaa
partansa, mies muuttuu aivan toiseksi.
Sodankuvaus on onneksi kaunistelematonta. Nanjingin verilöyly
oli sen verran kova rikos ihmisyyttä vastaan, että raa'an väkivallan
näyttäminen on oikeutettua. Vaikka paikoittain leikitelläänkin ajatuksella
kiinalaissotilaiden taidoista, niin vain yksi kohtaus menee liiallisuuksiin.
Yksi kiinalaissotilas tuhoaa japanilaisen joukko-osaston räjäyttäen kokonaisen
rakennuksen mukanaan. Tietenkään ei pidä myös unohtaa useiden sotaelokuvien puuttuvaa
elementtiä seksuaalisesta turhautumisesta. Japanilaiset sotilaat ovat
armottomia naisia kohtaan.
Ohjaus on hienoa. Yimou Zhang tekee hienoa työtä erityisesti
värien käytössä. Tästä hyvä esimerkki ovat toistuvat kohtaukset kirkon
kauniiden lasimaalausten luona. Kirkko on tapahtumapaikkana tietenkin osittain
puuduttava, mutta kerronta pitää silti katsojaa aloillaan. Paras yksittäinen
kohtaus on takaa-ajo bordellin raunioissa. Kaikki se sekasorto, pakeneminen,
toisen naisen kuolema ja kiinniotto on saavutettu taidokkaasti yhdellä pitkällä
otoksella!
The Flowers of War: Taistelu vapaudesta yllätti
positiivisesti. Kiinalainen elokuva on pikku hiljaa muutenkin tekemässä
murrosta. Kaikki on edelleen ihan varmasti tarkasti sensuroitua, mutta maan
sotahistoriasta kertovat teokset ovat saaneet vapauksia. Nanjingin verilöyly
vuodelta 2009 on hyvä esimerkki tästä. Näitä lisää!
★★★☆☆
Traileri ja linkkejä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti