Frankenstein (1931) - Elokuva-arvostelu
Frankenstein on Universal Monsters -joukkion toinen hirviö
Draculan jälkeen. Pidin Draculasta sen verran paljon, että asetin
Frankensteinille hieman korkeammat tavoitteet. En ole koskaan lukenut alkuperäistä
romaania, mutta tarina on pakostakin tullut jo koulun äidinkielen tuntien
kautta tutuksi. Nyt osasin etukäteen varautua siihen, että elokuva tulee
olemaan kaukana pelottavasta, mutta Frankensteinissa mentiin jo vähän
liiallisuuksiin kauhun piilottelemisessa.
Elokuva perustuu samalla lailla Frankensteinista tehtyyn
teatteriversioon eikä suoraan alkuperäiseen Mary Shelleyn romaaniin. Vaikka
tarina on pääpiirteittäin sama kuin romaanissa, elokuvaversio ei uskalla ottaa
käsittelyyn useita romaanin aiheita tai edes esittää niitä niin kuin ne
romaanissa tapahtuivat. Elokuvan tarina on osittain sovellettua, mutta
pääpiirteissään sama. Tiedemies Henry Frankenstein kokoaa ruumiinosista uuden
olion ja herättää sen sähköllä henkiin. Sen jälkeen hirviö elää hetken aikaa
sovussa ennen kuin karkaa pois vankilastaan.
Frankenstein kärsii selvästi sensuurista. Elokuva alkaa
todella huvittavasti Edward Van Sloanin varoituksella yleisölle. Henry
Frankensteinin nimi on oikeasti romaanissa Victor, mutta tämähän olisi
vieraannuttanut amerikkalaisyleisöä liikaa päähenkilöstä! Monia elokuvalle
tärkeitä avainkohtauksia leikattiin aikanaan pois, kuten hirviön ja tytön
kohtaaminen sekä Henryn huuto siitä miltä tuntuu olla jumala. Elokuvan lopetus
on suorastaan heikko. Muistaakseni alkuperäisessä tarinassa hirviö tappaa oman
luojansa. Elokuvan lopussa hirviö heittää Henryn alas tuulimyllystä ja mies jää
pudotuksesta muka henkiin. Tämäkin oli studion hätäinen ratkaisu tehdä
elokuvaan onnellinen loppu.
Romaanin yksi suurimpia teemoja oli kaiketi aihe siitä,
kuinka kukaan ei hyväksy Frankensteinin hirviötä tämän erilaisuuden vuoksi.
Tämän takia kohtaus pienen Maria-lapsen kanssa on äärimmäisen tärkeä. Lapsen iloisen
viaton ja avoin suhtautuminen hirviöön on nähtävissä hirviön ilahtuneesta
ilmeestä. Maria tarjoaa kukkia hirviölle ja he heittelevät niitä yhdessä
veteen. Hirviö innostuu asiasta sen verran, että heittää Marian veteen myös ja
hämmentyy kun tyttö ei kellukaan kukkien tavoin. Kaunis ja koskettava kohtaus
eskaloituukin surulliseksi hukkumistapaukseksi josta hirviö pakenee pakokauhun
vallassa.
Frankensteinissa parasta on itse hirviö. Boris Karloffin
näyttelemä monsteri on legendaarinen elokuvahahmo. Milloin tahansa joku
mainitseekaan nimen Frankenstein, ei mieleen juolahda mikään muu kuin itse tämä
vanha hirviö, vaikka oikeasti Frankenstein on se tiedemies. Maskeeraaja Jack P.
Pierce suunnitteli kyllä yhden ikonisimman hirviöulkoasun koskaan. Karloffin
näyttelystä sanon sen verran, että esittäminen on paikoittain hieman
huolimatonta. Välillä hirviö liikkuu todella sulavasti, välillä taas kömpelöllä
tavalla.
Tämä elokuva ilmestyi teattereihin loppuvuonna 1931 kun taas
Dracula ilmestyi saman vuoden alussa. Pidän itse elokuvia jonkinlaisina
sisarteoksina, sillä niistä löytyy hyvin paljon samankaltaisuuksia.
Frankenstein on näistä kuitenkin se heikompi osapuoli eikä pysy yhtä hyvin
kasassa. Toisaalta teos on paljon elokuvallisempi tarina kuin Dracula oli.
Molemmissa elokuvissa esiintyi samoja näyttelijöitä, kuten Edward Van Sloan tai
Dwight Frye. Ohjaaja James Whale ei ole hänkään osannut tehdä Frankensteinista
yhtä visuaalisen mielenkiintoista.
Frankenstein on tärkeä teos sekin kauhuelokuvien sarjassa,
vaikka kärsiikin pienistä juoniaukoista ja sensuurista. Olen taas yhden
yleissivistävän elokuvaklassikon verran viisaampi.
"It's alive! It's alive! it's alive!!!"
★★★☆☆
Traileri ja linkkejä:
Leffa oli kapinallisuudessaan esi-rock! Friikin henkiin herättäminen ja ihmisen astuminen näin Jumalan tontille on varmasti ärsyttänyt konservatiivisia piirejä aikanaan.
VastaaPoistaJuonellinen reikäisyys on pitkälti elokuvallisen ilmaisun alkutaipaleen osaamattomuutta. Jos aiheesta tehtäisiin nykyaikana fiksu filmatisointi, lajityypiksi istuisi ennemmin draama kuin kauhu.