maanantai 31. lokakuuta 2016

Muumio (1932)

Muumio (1932) - Elokuva-arvostelu


Viimeistään Draculan ja Frankensteinin suosion jälkeen Universal Studios tajusi iskeneensä kultasuoneen. Astetta hieman ”pelottavammat” elokuvat alkoivat kokea nousua ja tietynlaista fanitusta. Muumio (The Mummy) valmistui vuonna 1932 kolmanneksi Universal Monsters -sarjan elokuvaksi. Aikaisemmasta kahdesta elokuvasta poiketen Muumio ei ole pätkääkään pelottava, vaan enemmänkin jännityselokuva. Itse muumiotakaan ei näy paljon yhtään.

Tällä kertaa elokuva ei perustukaan mihinkään romaaniin. Elokuvan tapahtumia inspiroivat vahvasti 1920 – 1930-luvulla toteutetut arkeologiset tutkimukset Egyptissä. Amerikkalaiset ja englantilaiset tunkivat maahan, tekivät löytöjään ja veivät ne useimmiten kotimaansa museoihin. Tutankhamonin hauta löydettiin suurin piirtein 20-luvun puolivälissä miltei koskemattomana muumion kera. Mikäpä olisikaan pelottavampaa, kuin henkiin heräävä muumio? Tarinaa ruvettiin työstämään ja The Mummy syntyi.

Vaikka elokuvan nimi on muumio, ei nimikkohirviötä näytetä paljoa yhtään. Vain alussa henkiin heräävä hirvitys tuo jonkinlaista pelkoa ja jännitystä elokuvaan. Boris Karloff näyttelee muumiota ja tämän ihmismäistä versiota Ardath Beytä. Nimi Ardath Bey on muuten anagrammi sanoista Death by Ra. Tällä kertaa Karloff pääsee näyttelemään ihan oikeasti ja ihan hienostihan se sujuu. Kankean pitkälle miehelle sopii hyvin kankean pitkän hahmon rooli.

Aihehan olisi sinänsä todella mielenkiintoinen, mutta Muumio ontuu juonellisesti sen verran paljon, että en saanut tarinasta oikeastaan paljon mitään irti. Leffasta on pyritty tekemään romanttinen. Kymmenen vuotta myöhemmin alun tapahtumista Muumio yrittää herättää henkiin rakastettuaan manipuloimalla erästä puoliksi egyptiläistä naista ja kertoo että hän on Ardathin rakastettu jne. Jos muumio karkaa alussa, miten se eli 10 vuotta Egyptissä tai edes sopeutui kaikkeen? Miksi muumio näyttää arkeologeille oikean rakastettunsa hautapaikan vasta 10 vuoden päästä? Millä ihmeen tavalla muumion rakastettu on juuri se eräs nainen joka on elänyt muka eri vuosisadoilla? Jaa-a.


Muut näyttelijät jäävät kevyesti Karloffin jalkoihin. Edward Van Sloan on jo kolmatta kertaa mukana ja nyt minua alkaa pikku hiljaa tympimään miehen läsnäolo joka elokuvassa. Vaikka hän hyvin näytteleekin, on Sloan jo tähän mennessä nähty. Sitten mukana on vielä Zita Johann ohuine kulmakarvoineen eikä oikeastaan häntäkään jaksa katsella. Elokuvaan tungettu rakkauskohtaus on sekin ehkä oikeasti huonoin mitä olen nähnyt. Ehkäpä koko asia pitäisi nyt ajatella niin, että elokuva on aikansa kuvaus ja ilmaisu on vanhentunutta. Toisaalta lähtökohdat kritiikille ovat aiheellisia, sillä on sitä paremmin tehtyjä kohtauksia ko. aiheista nähty.

Elokuvan parasta antia ovat selvästi mukaan sekoitetut muinaisen Egyptin teemaan liittyvät kohtaukset ja kuvauspaikat. Jotkut kohdat on kuvattu oikeissa paikoissa. Mytologiasta haettu Thohtin käärö on nerokas tapa selittää muumion henkiinherääminen. Elokuvan on ohjannut Karl Freund, jo Draculasta tuttu elokuvantekijä. Ohjauksessa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä, vaan suurin muutos edellisiin hirviöelokuviin on Muumioon lisätty musiikki. Tunnelma on nyt aivan erilainen kuin aikaisemmissa elokuvissa. Oikeastaan se vie pois Draculan ja Frankensteinin kaltaisen jännitteen. Toisaalta itämaisvivahteinen musiikki sopii jollain lailla elokuvaan.

Jos nimenomaan halusit katsoa elokuvan muumion takia, katso vain alku. Se riittää.

★☆☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti