tiistai 20. syyskuuta 2016

Bullitt (1968)

Bullitt (1968) - Elokuva-arvostelu


Bullitt on perinteinen poliisielokuva. Tämä vuonna 1968 valmistunut teos ei ole mikään erityistapaus, vaan ihan yksi peruselokuva muiden joukossa. Leffa luetaan yhdeksi Steve McQueenin tunnetuimmista teoksista, eli olihan tämäkin tekele jossain vaiheessa nähtävä. Elokuva vetää paikoittain oikeastaan aika hyvin, vaikka jää yleiseltä tasoltaan melko vaisuksi kokonaisuudeksi.

Elokuvan juoni on mukavan yksinkertainen. Poliisina toimiva Bullitt saa tehtäväkseen suojella todistajaa. Suojelupaikaksi valitaan halpa hotelli, jota vartioivat mm. Bullitin kollegat. Suojelu epäonnistuu, ja todistaja kuolee ampumahaavaan rikollisten toimesta. Tämän johdosta Bullitt alkaa tutkia tapausta ja pikku hiljaa selvittää palapelin palaset kohdalleen. Kuolleesta todistajasta selviää yhtä sun toista, ja lopulta Bullitt pääsee rikollisten jäljille. Elokuva huipentuu lentoasemalle, jossa nähdään mieleenpainuva takaa-ajo McQueenin ja roiston välillä.

Steve McQueen on charmikas näyttelijä, mutta siitä huolimatta komisario Bullitin hahmo jää melkoisen syrjäiseksi. Olisin toivonut pääseväni Bullitin hahmoon enemmän kiinni, sillä nyt tällaisenaan hän jää liian salaperäiseksi. Robert Duvall pyörähtää leffassa myös pari kertaa taksikuskina, mutta siihen elokuvan niminäyttelijät jäävätkin. Robert Vaughnin näyttelijäsuoritus Senaattori Chalmersina on perinteisen konnamainen. Mielenkiintoisinta tässä kyseisessä hahmossa ovat miehen salaisuudeksi jäävät motiivit todistajaa kohtaan.

Bullitin on ohjannut Peter Yates. Elokuva on jäänyt miehen tunnetuimmaksi, eli voisin sanoa tämän leffan olevan ohjaajan paras suoritus. Hienoja kohtauksia nähdään harvemmin, mutta leikkaussaliin sijoittuva operaatio ja McQueenin oven ulkopuolelle sijoittuva mietiskely on upeaa katsottavaa. Musiikin teokseen on säveltänyt Lalo Schirfin, eli elokuvan soundtrack on melkoisen jazzahtava. Mieleeni tuli Clint Eastwoodin Dirty Harryt, sillä ainakin jossain sen elokuvasarjan osassa olivat samanlaiset Schifrinin musiikit.


Elokuva sisältää mielenkiintoisia aikansa vivahteita, kuten erilaiset kerronnalliset tavat antavat näyttää. Kohtaus jazzklubilla on aivan turha, mutta kenties sen on ollut tarkoitus tuottaa jonkinlaista tunnelmaa. En myöskään ymmärrä Bullitin suhdetta naisystäväänsä Cathyyn. Jos suhteen on tarkoitettu yhtään olevan vakavampi, elokuva epäonnistuu kyllä täydellisesti. Elokuva ei muuten sisällä myöskään kuin muutaman häivytyksen. Melkein koko teos on toteutettu perinteisillä leikkauksilla.

Luultavasti muistettavin kohtaus elokuvasta on intensiivinen takaa-ajo muskelifordeilla. Kohtaus tuntuu oikeasti mahdolliselta kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta uhkaa hajota pariinkin otteeseen aina saman vihreän Volkswagenin kuplan tunkiessa taustalle. Tätä takaa-ajoa pidettiin ilmeisesti elokuvien parhaana ennen kuin ”kovaotteiset miehet” tehtiin. Se onkin ällistyttävän intensiivinen kohtaus kaikkine kuvakulmineen ja vauhteineen San Fransiscon kapean vinoilla kaduilla.

Pienistä epäloogisuuksistaan huolimatta Bullitt on ihan menettelevä poliisielokuva. Katsoja kyselee varmasti myös useaan kertaan, että olivatko hälytysajoneuvojen sireenit oikeasti noin kamalan kuuloisia? Rajoja rikkovaa oli myös sanan bullshit -käyttö peräti yhden kerran elokuvan loppupuolella. On ollut varmaan yksi ensimmäisistä elokuvista käyttämässä tuota sanaa.

★★★☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti