Frankensteinin morsian (1935) - Elokuva-arvostelu
Vuoteen 1933 mennessä Universal oli tehnyt jo 4 menestynyttä
kauhuelokuvaa: Draculan, Frankensteinin, Muumion ja Näkymättömän miehen. On
luonnollista ajatella, että ei kestäisi kovin kauaa, että elokuvat alkaisivat
poikimaan jatko-osia. Näin kävi, ja pikku hiljaa jatko-osia ilmestyi.
Frankensteinin morsian (The Bride of Frankenstein) valmistui 1935 ja sen tekijät olivat pääosin samat kuin
alkuperäisessä elokuvassa. Elokuvaa on kehuttu mainiona jatko-osana, joten
täytyihän se katsoa.
Frankensteinin morsian on vanhan kierrättämistä. Elokuva
jatkuu siitä mihin edellinen jäi. Hirviö selviytyy tuulimyllyn tulipalosta ja
sitä ruvetaan jälleen jahtaamaan. Onnettomuudesta selvinnyt Henry Frankenstein
toipuu vammoistaan ja saa vieraakseen toisen hullun tiedemiehen nimeltä
Pretorius. Hän kiristää Henryä tekemään hirviölle puolison, jotta syntyisi uusi
hirviöiden laji, uusi sukupolvi. Frankensteinin hirviö on tyytyväinen
ajatukseen, mutta kun morsian saadaan valmiiksi, tämä ei pidäkään hirviöstä.
Tästä suuttuneena hirviö tuhoaa linnan räjäyttämällä samalla Pretoriuksen ja morsiamen
mukanaan.
Aiempaan elokuvaan verrattuna suurin muutos on se, että nyt Frankensteinin
hirviö osaa puhua. Hän oppii puhumaan yksinkertaisia lauserakenteita tavattuaan
ystävällisen sokean vanhan miehen, joka pitää hirviöstä huolta. Tämä on kuin
aiemman elokuvan Maria-kohtaus. Hirviö on jälleen iloinen kun joku hyväksyy
hänet ja opettaa hänelle uusia asioita. Tämä on kenties jälleen elokuvan
parhaita kohtauksia, koska se keskittyy suoraan itse hirviöön. Boris Karloffin
hirviö näyttää hieman erilaiselta, mutta syy tähän oli se, että aiemmassa maskissaan
mies ei voinut puhua.
Elokuvan pääosassa ei ole Boris Karloff eikä Colin Clive
(miehen paluu Henryn rooliin), vaan selvästi Una O'Connor. Tämä rääkyvä akka on
pitänyt tunkea melkein joka samperin kohtaukseen mukaan tärvelemään ihmisten
tärykalvoja. Nainen ei voi itselleen mitään, mutta elokuvantekijät olisivat
voineet hoksata edes sen verran, että O'Connorista ei kerta kaikkiaan ole
näyttelemään. Jo näkymättömässä miehessä homma meni ihan överiksi. O'Connorin
läsnäolo pilaa elokuvaa sen verran, että jälkikäteen Frankensteinin morsiamesta
jäi vain paha maku suuhun. Tai oikeastaan korviin.
Kuten sanottu, elokuva toistaa ensimmäistä Frankensteinia
niin paljon, ettei oikeastaan tuo mukanaan mitään uutta. James Whalen ohjaus
ottaa askeleen taaksepäin näkymättömän miehen jälkeen eikä tuo sekään mitään
hätkähdyttävää esiin. Koko elokuvassa on musiikkiraita, joka vie huomiota pois
tunnelmalta. Vaikka musiikki olisikin ollut suosittua, niin eipä se kovin
kummoiselta kuulostanut. Frankensteinin morsiamen näyttely on sekin typerää. Nopeita
pään liikkeitä selventää kertomus siitä, että naista inspiroivat lintujen
nopeat pään liikkeet. Entäpä elokuvan kökkö aloitus? Imelää tekstiä siitä,
kuinka kauniin Mary Shelleyn aivoista voikaan tulla ulos noin karmea tarina.
Frankensteinin morsianta kuvaa hyvin kohtaus, jossa hirviö
juo alkoholia ja polttaa sikaria. Elokuvaa ei voi ottaa kovin vakavasti, vaan
pikemminkin vain huonona viihteenä.
"We belong dead!"
★☆☆☆☆
Traileri ja linkkejä:
Morsian oli valitettavan lyhyt loppuepisodi tässä kohkausta täynnänsä olevassa elokuvassa. Morsiamen vastenmielisyys hirviötä kohtaan ja siitä seurannut itsetuho oli halvanhelppo ratkaisu saatella tarina päätökseen.
VastaaPoistaUna O:n yliteatraalinen näyttelemisen näytteleminen leimasi häiritsevästi koko elokuvan.
Juonen kannalta täysin tarpeeton "mini-ihmisten" esitteleminen oli pelkkä näyte trikkitekniikan kehittymisestä, mutta aikansa ihmisiä se varmasti hämmästytti.