sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Takaikkuna (1954)

Takaikkuna (1954) - Elokuva-arvostelu


Jos pitäisi luetella Alfred Hitchcockin parhaat elokuvat, ei takaikkuna (Rear Window) olisi varmaan kaukana listan kärjestä. Omalla tavallaan tämä kokeellinen elokuva on mestarillinen teos, mutta toisaalta taas todella raskas katsoa. Ymmärrän kuitenkin miksi elokuvaa pidetään yhtenä parhaimpina trillereinä ikinä. Onhan se järisyttävän taidokas teos, mutta silti itselleni pieni pettymys.

James Stewartin näyttelemä L.B. Jefferies on istunut jo kuusi viikkoa asunnossaan murtuneen jalkansa takia. Häntä piinaavat kuumuus, tylsyys ja turhautuneisuus. Jefferies on ammatiltaan valokuvaaja, joten häntä kiinnostaa seurata naapureidensa tekemisiä ikkunasta. Hän kiinnittää huomionsa Thorwaldien asuntoon ja alkaa epäillä herra Thorwaldia vaimonsa murhasta. Mies käyttäytyy omituisesti ja tekee kummallisia asioita. Jefferiesin naisystävä Lisa (mainio Grace Kelly) tempautuu mukaan Jefferiesin pakkomielteeseen ja he alkavat selvittää tapausta, joka lopulta päättyy tiukkaan tilanteeseen.

On aivan ensimmäiseksi sanottava, että elokuva on raskas. Oikeastaan kaikki tapahtumat sijoittuvat Jefferiesin asuntoon tai sieltä näkyviin naapuritaloihin. Elokuva tietenkin perustuu tähän ajatukseen. Vaikka takaikkunassa viljellään jatkuvasti visuaalista sisältöä, muuttuu teos oikeasti kiinnostavan jännittäväksi vasta jälkipuoliskolla. Monesti Stewartin kasvoja näytetään aina samasta kuvakulmasta. Omalla tavalla elokuva pääsee loistamaan naapuritalojen kuvauksella, mutta kärsii hiukan siitä kun koko ajan ollaan aloillaan. Ainakin henkilöhahmoihin onnistutaan syventymään.


Elokuvasta on tärkeää osata poimia myös sivuhenkilöiden tarinat. Yksi naapuripariskunnasta on vasta muuttanut taloon. Toinen ulkoiluttaa koiraansa korin avulla. Yksi naapureista ottaa aina aurinkoa. Toinen taas aina jumppaa. Jefferiesin ikunasta katsottuna oikealla asuu säveltäjä, joka välillä kokee luomisen tuskaa. Thorwaldien alapuolella asuu yksinäisyydestä kärsivä nainen. Näemme monesti mitä heille tapahtuu ja miten heillä menee. Esimerkiksi nainen ei löydä ketään ja aikoo jopa tehdä itsemurhan lääkkeiden yliannostuksella. Naapurista tuleva musiikki kuitenkin pysäyttää hänet. Hän menee tapaamaan muusikkoa ja lopussa annetaan vihjeitä siitä, että he päätyvät yhteen.

Kuten aikaisemminkin Hitchockin elokuvissa, kaikki paljastetaan katsojalle hitaasti. Tästä syystä katsoja epäilee Jefferiesiä asioiden kuvittelemisesta ja keksimisestä, sillä onhan mies ollut jo yksin asunnossaan ainakin kuusi viikkoa. Hidas kerronta on tehokeino Thorwaldin tapauksessa ja se toimii. Tämä elokuva on kuvattu värillisenä, joka myös toimii tehokeinona. Värien avulla naapureita on helpompi identifioida ja personoida. Erityisen hieno on myös Thorwaldin ja Jefferiesin kohtaaminen loppupuolella. Jefferies hidastaa Thorwaldia väläyttämällä kameran salamaa pilkkopimeässä ja me katsojat näemme oranssin valon jättämän renkaan tärykalvoillamme.

Vaikka Thorwaldiin keskitytään eniten ja tapaus osoittautuu todeksi, pidän Takaikkunassa muidenkin naapureiden tarinoita tärkeinä. On kuin Hitchcock olisi luonut suuren nukkekotilavasteen ja sitten leikkinyt sillä lisäten samalla leikkiinsä rikollisen elementin. Me katsojat näemme tapahtumat Jefferiesin silmin ja teemme niistä omat johtopäätöksemme.

"I'm not much on rear window ethics."

★★★☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti