maanantai 21. marraskuuta 2016

King Kong (1933)

King Kong (1933) - Elokuva-arvostelu


Universal Pictures oli vuoteen 1933 mennessä tehnyt jo joukon menestyneitä kauhuelokuvia. On siis luonnollista ajatella, että kilpailevat studiot tekisivät omia saman lajityypin elokuvia. RKO pictures rupesi työstämään elokuvaa Merian C. Cooperin visiosta, jossa jättiläisapina taistelee lentokoneita vastaan maailman korkeimmassa rakennuksessa. Lopputuloksena syntyi todellinen elokuvaklassikko ja teknisesti haastava saavutus: King Kong.

Jos keneltä tahansa kysyy King Kongin tarinaa, saa luultavasti oikean sepustuksen elokuvan juonesta. Elokuvaa tekevä joukkio matkustaa tuntemattomalle saarelle, josta he löytävät alkuasukasheimon palvomassa mystistä Kongia. Alkuasukkaat kaappaavat miehistön mukana tulleen neiti Darrow’n ja antavat hänet lahjaksi Kongille. Käy ilmi, että Kong on jättiläisapina. Miehistö lähtee pelastamaan Darrowia, mutta menettää suuren joukon jäseniään saaren uniikin luonnon takia. Lopulta Darrow saadaan pelastettua ja Kong tainnutettua. Apina kuljetetaan viihdetarkoituksessa New Yorkiin, jossa se karkaa ja aiheuttaa vielä viimeisen sekasorron.

On ehdottomasti huomioitava se seikka, että äänielokuvat olivat 30-luvun alussa vielä uudehko laji. King Kongin äänitehosteisiin on panostettu paljon. Jo itse hirviöiden äänet ovat sekoitusta oikeista villieläimistä, kuten leijonien tai tiikereiden karjunnasta. Toinen huomioonotettava seikka on loistava orkestraalinen musiikki, joka jää helposti katsojan mieleen. Mykkäelokuvien näyttely ei oikeastaan vaikuta nousevan paljoa esille, vaan näyttelijät ovat osanneet näytellä niin, ettei homma vaikuta ihan teatterilta. Ehkä vain Bruce Cabotin näyttelemä John Driscoll on hieman puinen hahmo.


King Kongiin verrattuna Universalin elokuvat ovat ihan lastenelokuvia. King Kong oli aikalaisilleen niin raju ja pelottava teos, että siitä leikattiin ties kuinka paljon kohtauksia pois niiden pelottavuuden takia. Mukana olivat usein kohtaukset, joissa Kong pureksii ja talloo ihmisiä. Kaikista surullisenkuuluisin pois leikattu kohtaus tunnetaan nimellä ”spider pit sequence.” Siinä miehistö joutuu jättiläishämähäkkien ja ötököiden hyökkäämäksi. Kohtaus oli aikalaisille jopa niin vahva, että ihmiset lähtivät pois testinäytöksistä. Nykyään kohtaus on hävinnyt, vaikka elokuva on muuten pystytty palauttamaan liki entiselleen.

King Kong on elokuvien tekninen ihme. Apina itsessään on jonkinlainen liikuteltava pienoismalli, jonka animointi ”stop and go motion” -tekniikalla oli tuskallisen hidasta. Esimerkiksi kohtaus, jossa King Kong taistelee Tyrannosaurusta vastaan, oli seitsemän viikon urakka! Kun vielä ajatellaan yksityiskohtainen käsin tehty lavasteviidakko, niin elokuvan toteuttaminen ei ollut helppoa. Tekijöitä inspiroi 20-luvulla valmistunut elokuva ”the Lost World”, joka sisälsi dinosauruksia. King Kongia varten keksittiin erilaisia tapoja yhdistää trikkikuvia keskenään, jolloin syntyi vaikutelma siitä, että näyttelijä ja Kong ovat samaan aikaan kuvassa. Lopun kaupunkikuvaus ja taistelu Empire State Buildingin päällä ovat olleet huikeita saavutuksia 30-luvun tekniikalla.

Elokuva käsittelee ihmistä suhteessa luontoon. 30-luvun meno on kovin karua ja ajattelematonta. Kun miehistö saapuu saaren luontoon, on ratkaisu taistella luonnon eläimiä vastaan tuliaseilla. Ihminen on nykyään ottanut kaiken vallan luonnossa. Elokuvassa leikitellään ajatuksella, jossa kaikki käännetään päälaelleen. Miehistön kohtalo on musertava, kun erilaiset dinosaurukset ja luontokappaleet yksi kerrallaan harventavat joukkiota. Ihminen on jopa vieraantunut niin paljon luonnosta, että luonto pitää viedä ihmisten luokse. Luonto nähdään vahvasti hyötymisen näkökulmasta. Robert Armstrongin näyttelemä Carl Denham näkee jättiläisapinan rahanlähteenä. Kongin pakenemisen laukaiseva tekijä New Yorkissa ovat valot jotka lähtevät reporttereiden kameroista. Elokuvan yksi todellisista sanomista on, että ihminen ei kykene hallitsemaan luontoa.


King Kongissa tärkeää on ymmärtää esitetty kaunottaren ja hirviön tarina. King Kong selvästi ihastuu Fay Wrayn näyttelemään Ann Darrowiin. On uskomatonta, kuinka King Kongin pienoismalli onnistuu osoittamaan tunteitaan ja elehdintäänsä jopa ihan kasvojen piirteillä. Lopussa kun apina ammutaan alas, Kongia käy jopa sääliksi. Haavoitettu eläin näyttää surulliselta ja tuskaiselta. Se oli vain luontokappale, joka käyttäytyi ominaispiirteiltään niin kuin voisi olettaa. Lopussa lausutaan vielä kuuluisat sanat Kongin ruumiin ääressä: ”Oh no, it wasn't the airplanes. It was beauty killed the beast.”

Merian C. Cooperin ja Ernest B. Schoedesackin yhdessä ohjaama King Kong oli haastava, kallis ja aikaa vievä produktio. Uhkapeli kuitenkin kannatti. King Kong oli RKO:n taloudellinen pelastus ja jymymenestys, joka pelasti studion konkurssilta. Tämä teos on todellinen elokuvaklassikko ja ansaitsee edelleen vanhasta iästään huolimatta kaiken ylistyksen.

★★★★

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti