sunnuntai 18. joulukuuta 2016

Kuin surmaisi satakielen (1962)


Mitä kirjoittaa liki täydellisestä elokuvasta? Harper Leen romaani ”To Kill a Mockingbird” on maailmankirjallisuuden klassikko. En ole teosta koskaan lukenut, mutta sen pohjalta tehty elokuva antoi todella selvän kuvan romaanin sisällöstä. Kuin surmaisi satakielen on kuvaus 1930-luvun Amerikasta, jota lama on runnellut ja jossa yhteiskunta on vahvasti jakautunut. Elokuva on todellinen mestariteos.

Tarina kertoo Atticus Finch -nimisestä miehestä ja tämän perheestä. Atticus toimii lakimiehenä ja pystyy tästä syystä elättämään perhettään vielä suhteellisen hyvin lamaa ajatellen. Hänellä on kaksi lasta, Scout ja Jem. Vaimo on menehtynyt. Teos on kuin kaksi tarinaa päällekkäin. Toinen kertoo lapsista ja toinen lakijutusta oikeudessa. Atticus puolustaa Tom Robinsonia (Brock Peters), raiskauksesta syytettyä tummaihoista miestä hankalassa jutussa. Mies on syytön, mutta ihonväri kertoo kaikille muuta. Lapset taas leikkivät ja ovat uteliaita naapurissa asuvasta eristäytyneestä Radleyn perheestä.

Ajankuvaus on kerta kaikkiaan jäätävän autenttisen tuntuista. Atticus on kuin malliesimerkki reilusta ja oikeudenmukaisesta ihmisestä. Missä ovat kohteliaisuus, tavat ja tasa-arvo 1930-luvun masentuneessa maassa? Aikaisemmin kritisoin Gregory Peckiä Navaronen tykeissä siitä, kuinka mies oli itselleen sopimattomassa roolissa. Nyt tapahtuu päinvastaista: rooli on miehelle täydellinen. Rauhallinen, älykäs ja opettavainen Atticus toimi Peckillä niin hyvin, että mies sai näyttelijäsuorituksestaan ansaitusti Oscarin. Lapsinäyttelijät ansaitsevat ihan yhtä lailla tunnustusta työstään.

1930-luvun amerikkalaisessa elämässä ei ole paljoa maarittelemista. Suurin osa elokuvan kohtauksista nähdään Finchin lasten silmin. Lapset tietenkin leikkivät, mutta uteliaisuutensa takia altistuvat myös kaikenlaiselle ikävälle. He puhuvat jatkuvasti naapurissa asuvasta Boo Radleystä (Robert Duvallin debyytti). Boo on eristetty mielisairautensa takia muista ihmisistä. Kun he uskaltautuvat Radleyn perheen pihalle, ovat vastassa haulikon haulit. Yksi päivä humalainen mies uhkaa lapsia. Toinen päivä lähistöllä on raivotautinen koira. Atticus ampuu eläimen ensimmäisellä laukauksella ja häntä kutsutaan alueen parhaaksi ampujaksi. Mieleeni tuli automaattisesti ajatus siitä, että Finch on ensimmäisen maailmansodan veteraani.

Atticus Finch ja Tom Robinson

Teos ottaa kantaa ikuiseen aiheeseen nimeltä rasismi. Vaikka oikeudessa kaikkien yksilöiden pitäisi olla samanarvoisia, ei asia näin ole. Tom Robinson tuomitaan raiskauksesta vankeuteen. Kahden valkoisen valheelliset todistajanlausunnot kumoavat yhden tummaihoisen miehen lausunnon ja kaiken järjen. Elokuvallisessa ilmaisussa joukkokohtaukset ovat aina vakuuttavia. Peckin monologi täydessä oikeussalissa on hieno kohtaus. Liki yhtä upeaa on Peckin kävely ulos oikeussalista: erillään valkoihoisista istunut tummaihoisten yhteisö nousee seisomaan ja osoittaa miehelle kunnioitusta tyhjässä salissa.

Ehkäpä kaikista kohtauksista hienoin on ”lynkkauskohtaus.” Kun vihainen miesjoukko on matkalla lynkkaamaan Tom Robinsonia, Atticus on oven edessä tiellä. Tilanne uhkaa kärjistyä, mutta lapset saapuvat yllättäen paikalle. Scout tunnistaa yhden miehen luokkakaverinsa isäksi ja kehuu tämän poikaa mukavaksi ja toivottaa tälle terveisiä. Lapset murtavat miesten mielialan ja sakki hajaantuu. Mitä luultavimmin he pelastavat samalla myös isänsä ja Robinsonin hengen. Kaikki viattomasti niin, että lapset eivät edes tajunneet mistä oli kyse.

Robert Mulliganin ohjaus on silmiä hiveltävää katseltavaa alun laatikkokohtauksesta alkaen. Lopputuloksena on äärimmäisen hyvä draamaelokuva sekä yksi tunnetuimpia oikeussalidraamoja. Kuin surmaisi satakielen on opettavainen ja surullinen tarina. Yksi parhaimpia elokuvia mitä olen nähnyt.

★★★★

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti