maanantai 12. joulukuuta 2016

The Hateful Eight (2015)


Quentin Tarantinon kahdeksas elokuva "The Hateful Eight" on vihaa pursuava länkkärijännäri. Uskomuksista poiketen teos ei ole perinteinen lännenelokuva, vaan pikemminkin hidas kissa ja hiiri -leikki Agatha Christien tyylillä yhdessä huoneessa. Tämä hidas spektaakkeli ei ollut ihan sitä mitä Tarantinolta odotin. Tästä huolimatta pidin silti elokuvaa ihan kelpo viihteenä.

The Hateful Eight kertoo toisilleen tuntemattomasta joukkiosta, joka ajautuu lumimyrskyn takia suojaan. Aluksi kaikki on rauhallista, mutta sitten henkilöistä alkaa paljastua yhtä sun toista. Melkein kaikki kohtaukset sijoittuvat yhteen huoneeseen. Tämä tekee hieman hallaa tarinalle, mutta onneksi elokuva on pullollaan hyviä näyttelijöitä. Mukana ovat Samuel L. Jacksonin ja Kurt Russelin palkkionmetsästäjät, Walton Gogginsin näyttelemä sheriffi, salaperäiset Michael Madsen sekä Tim Roth ja Bruce Dernin näyttelemä kenraali Smithers. Tarina keskittyy Jennifer Jason Leighin ympärille. Leigh näyttelee hirtettäväksi vietävää Domergueta erinomaisesti.

Aloitus on suorastaan tajunnan räjäyttävä. Morriconen musiikki alkaa soida ja kuvissa näkyy uskomattoman hienoja armottomia maisemakuvia lumisesta Wyomingista. Alkutekstit pärähtävät silmille ja ruudulla näkyy pitkä otos rististä ja vankkureista. Sen jälkeen tarinassa ruvetaan tutustumaan hahmoihin. Harmillisesti mielenkiintoni ei ihan meinannut pysyä yllä kaiken sen puhumisen takia. Vasta puolivälin jälkeen alkaa oikeasti tapahtua. Siinä vaiheessa itsestäni tuntui taas siltä, että elokuvalle tuli kiire. Tarinan lopussa kaikki räjähtää käsiin.


Tyyli on niin Tarantinomaista. Tarina on jaettu jälleen kerran lukuihin ja takaumakohtauskin löytyy. Luottonäyttelijät Samuel Jackson ja Michael Madsen ovat mukana. Dialogi on tuttua taidokasta sanailua. Nyt kuitenkin Tarantino menee vähän liian pitkälle. Elokuvassa vain puhutaan ensimmäisen puolitoista tuntia. Tiivistää olisi voinut enemmän, sillä nyt eteneminen on raastavan hidasta kaiken sen paskanjauhannan takia. Kun toinen puolisko alkaa, heitetään mukaan kertoja muutamaksi virkkeeksi. Tulee sitä yllättäviä juonenkäänteitäkin. Koreografia on jäätävän upeaa, mutta ei pelasta tylsyydeltä. Oikukasta ohjausta.

Yleensä väkivalta on Tarantinon elokuvissa jollain lailla oikeutettua. Kill Bill ja Django olivat kostoelokuvia, kunniattomissa paskiaisissa käytiin sotaa ja monet muut alkupään elokuvat eivät olisi tarinallisesti edenneet ilman väkivaltaa. Tässä elokuvassa kuitenkin tunnelma meni ihan sadistiseksi. Vihattavassa kahdeksikossa korostuu hahmojen vihattavuus. Kaikki ovat sadistisia paskiaisia eikä kenestäkään voi pitää. Tappaminen ja väkivalta on säälimätöntä. Kaikki kuolevat, ihan kaikki. Armoa ei anneta. Julmia brutaaleja murhia, johon nauretaan vain päälle. Mielipuolista menoa. Sanoisin, että tämä on kaikista Tarantinon elokuvista pessimistisin. On kuin mies itse olisi elokuvan nimen mukaisesti halunnut siitä vihatun.

Elokuva oli lähellä jäädä tekemättä. Käsikirjoitus vuoti nettiin ja Tarantinon piti kirjoittaa kohtauksia uusiksi. Toinen mielenkiintoinen kärhämä oli ohjaajan pakkomielle kuvata elokuvansa 70 millimetrin filmille. Ultra Panavisionia oli käytetty viimeksi 60-luvun spektaakkeleissa. Tästä syystä elokuva nähtiin vain muutamissa harvoissa teattereissa oikealla filmillä. Tämä elokuvaversio oli pitempi ja sisälsi alkumusiikin ja välitauon. Oliko filmin käyttö kuitenkaan perusteltua, jos maisemakohtauksia oli se 2% elokuvasta? Okei, katsoin karvalakkiversion, mutta pidennetyssäkin versiossa oli yhtä paljon sisäkohtauksia. Lisäksi tekijät rikkoivat vahingossa aidon 1880-luvun kitaran yhtä kohtausta varten. Auts.


Paikoittain tunnelma on suorastaan ahdistavaa. Kiitos tästä menee osittain Ennio Morriconen upealle musiikille. Liki yhdeksänkymppinen säveltäjämestari antoi alkuperäisen musiikin lisäksi Tarantinolle käyttöön muutaman käyttämättömän vanhan kappaleen John Carpenterin The Thingistä. Tarantinon itsensä mukaan elokuva on pieni kunnianosoitus tälle kauhuklassikolle. Kun mukana on vielä Kurt Russell ja armottomat sääolosuhteet lumimyrskyineen, mieleen tulee pakosti the Thing. Kauhuelementtejä on, mutta muutama kohtaus menee verisyydeltään ihan överiksi.

On kuin Tarantino olisi osoittanut vain olevansa vihainen nyt kaikelle. Ottaako hän kantaa nykyelokuvien tilanteeseen? Naispääosaa vain lyödään koko ajan turpaan. Elokuvien kuvaaminen digitaalisesti on saatanasta. Missä ovat spektaakkelit? Mihin hävisi nykyelokuvien väkivalta? Tarantino on tapellut vastaan ja tehnyt niin kuin itse haluaa. Tästä syystä The Hateful Eight on todella mielenkiintoinen tapaus.

★★★☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti