maanantai 5. joulukuuta 2016

Panssarikenraali Patton (1970)


Panssarikenraali Patton kiinnitti varmasti huomioni suuresta Oscar-määrästään. 7 Oscaria voittanut eeppinen sotaelokuva kertoo Yhdysvaltojen yhdestä tärkeimmästä kenraalista, George S. Pattonista, toisessa maailmansodassa. Teos on varsinainen patrioottinen spektaakkeli, mutta samalla todella hieno sotaelokuva omassa genressään. Sotaa näytetään, mutta suurin osa keskittyy enemmän elokuvan nimihenkilöön.

Patton on todellinen henkilökuvaus. Elokuva jakautuu kahteen osaan. Alkuosa kertoo Pattonin johtamasta sodasta Pohjois-Afrikassa Rommelia vastaan ja loppuosa Euroopan taisteluista Normandian maihinnousun jälkeen. Pattonia näyttelee George C. Scott. Miehen näyttelijänsuoritus on todella vahva. Patton kuvataan todellisena armeijan paskiaisena. Sota on miehelle elämä ja kaikki. Elokuvan legendaarinen aloituspuhe lyö laudalta kaikki epäilykset. Scott on loistava yrmeänä karheaäänisenä kenraalina.

Pattonin hahmo on romantisoitu täysimittaiseksi sota-asiantuntijaksi ja sotahistorioitsijaksi. Hän viljelee viittauksia sekä tarinoita mitä erilaisempiin taisteluihin jopa 2000 vuoden takaa. Hän haluaisi tulla muistettavaksi toisesta maailmansodasta, mutta sodan käsite on muuttunut liikaa. Nykyään sotilashenkilöiden pitää olla myös poliitikkoja, diplomaatteja ja kovia taktikkoja. Ehkä elokuva haluaa myös muistuttaa ajatuksesta, että suuruudestaan huolimatta toinen maailmansota tulee olemaan vain yksi sota muiden joukossa ihmishistoriassa.

Elokuvan tärkeistä ajatuksista saa kyllä hyvin kiinni. Kenties koko teos kulminoituu kohtaukseen, jossa Patton läimäyttää hermostunutta sotilasta sotasairaalassa. Kenraali on todella vanhan liiton sotilas ja näyttää ylpeytensä haavoittuneisiin "urheisiin" sotilaisiin. Mielisairaudet ja psyykkiset ongelmat kuitataan pelkuruutena, josta kenraali uhoaa teloittavansa miehen. Patton joutuu tapauksesta vaikeuksiin ja hänet sysätään syrjään. On mielenkiintoista ajatella miesten moraalin murtumista sellaisen komentajan alla. Vaikka kenraali olisi kuinka hyvä, ylilyöntejä ei saa tapahtua. Patton puhuu mitä sylki suuhun tuo ja joutuu siitä jatkuvasti ongelmiin.


Pattonin käsikirjoitti menestyksensä alussa oleva Francis Ford Coppola. Ohjauksesta vastaa Franklin J. Schaffner. Pattonissä häikäisevän hienoja kohtia ovat ohjaajan maisemakuvaukset ja suuret joukkokohtaukset. Kun puhun spektaakkelista, tarkoitan sitä. Alun tykistökohtaus on mielestäni kaikkien aikojen upein, suurin ja realistisen tuntuisin sotakohtaus mitä olen nähnyt. Mieleeni painui kuva kenraalista katsomassa vuorelta kaikkea räjähtelyä, tankkeja ja sotajoukkoja. Elokuva voisi olla toki hieman lyhyempi, sillä muutamissa kohdissa junnataan hieman paikoillaan. Patton noudattaa "väliaikakaavaa", mikä tuntuu tämänkaltaisessa tarinassa tarpeettomalta.

Erityisesti nautin elokuvan esittämästä uskottavan autenttisista kohtauksista. Oikea käytetty kalusto, oikeat räjähdykset ja jopa oikeat mahtavan suuret pommikoneet lähietäisyydeltä näyttävät miljoona kertaa paremmalta kuin nykyinen tietokoneroska. Tähän kaikkeen lisätään vielä suuri sotilasjoukko. Saksalaisetkin puhuvat saksaa. Luonto on myös otettu vahvasti sotaan mukaan säänä ja eläimistönä. Eläimiä näkee harvemmin sotaelokuvissa aiheena. Nyt mukaan on saatu Pohjois-Afrikan eksoottisuutta, Italian maaseutua ja jopa Pattonin oma Pitbull. Eläimiä kuolee ja ne kärsivät tapahtumista yhtä lailla. Tarkkuus ja huolellisuus on suorastaan ilahduttavaa.

Vaikka Jerry Glodsmithin hieno musiikki vaikuttaa välillä todella amerikkalaiselta ja muutamat kohtaukset uhkaavat välillä kaatua liikaa patrioottisuuden puolelle, elokuva kestää. Panssarikenraali Patton on julkaisun dvd-kannen mukaisesti "kerta kaikkiaan helvetinmoinen sotaelokuva."

★★★☆

Traileri ja linkkejä:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti