keskiviikko 28. joulukuuta 2016

Kymmenen käskyä (1956)


Kymmenen käskyä (the Ten Commandmets) jäi veteraaniohjaajan Cecil B. DeMillen viimeiseksi elokuvaksi. Näin joulun aikaan tämä neljätuntinen Charlton Heston -spektaakkeli oli hyvä jakaa kahdelle päivälle. Vaikka aihe ei liity jouluun, riitti minulle elokuvan uskonnollinen konteksti. Katsominen tuntui paikoittain raskaalta ja elokuvan sisältö ilmaisultaan typerältä. En ole uskonnollinen, mutta jotain aiheeseen liittyvää oli jouluna kiva katsastaa.

Juoni on suoraan Raamatusta ja kertoo Mooseksen tarinan sekä kymmenen käskyn luomisen. Eeppinen tarinankerronta mahdollistaa koko Mooseksen elämänkerran. Tarina aloitetaan kaislaveneestä ja lopetetaan suurin piirtein luvattuun maahan saapumiseen. Teoksen kaikkein mielenkiintoisin osio on alkupuoli, joka sisältää Muinaisen Egyptin sisällön, upeat lavasteet ja parrattoman Charlton Hestonin. Prinssin paljastuminen orjaksi on dramaattinen käänne.

Elokuvan joukkokohtaukset ovat upeita, kuten spektaakkeleissa yleensäkin. Tästä huolimatta moni kohtaus oli tehty hieman ärsyttävällä tavalla liikkuvalle taustalle ja liimattu yhteen toisen kuvan kanssa. ”Mustien äärirajojen” kohtauksia oli hyvin monta. Samalla lailla tehosteet ovat olleet varmasti aikanaan hienoja, varsinkin jos ajatellaan Jumalan tulista ”kättä”, mutta näyttävät nykykatsojan silmissä hyvin kömpelöiltä. Täytyy kyllä antaa sapiskaa myös suomentajalle vääristä suomennoksista.

En tiedä mitä elokuvalle tapahtuu sen edetessä. Ensimmäinen neljäsosa on oikeasti hyvää ja mielenkiintoista elokuvaa. Dialogi on suorastaan nokkelaa ja kohtaukset hyvin näyteltyjä. Puolessa välissä kohtaukset menevät noloiksi ja paatoksellinen huutaminen alkaa. Israelin kansan lähtiessä matkalleen on peli jo menetetty. Elokuva kompastuu liikaan raamatulliseen painostukseen. Asian kyllä ymmärtää ajatellen jenkkien uskonnollisuutta. Ehkäpä Muinaisen Egyptin tapahtumapaikat olivat näyttelijöiltään ja lavasteiltaan vain paremmat.

Esimerkki päälle liimatusta taustasta.

Tulen johtopäätökseeni, että Yul Brynner tekee parhaan roolisuorituksen Ramseksena. Charlton Hestonin suoritus huononee sitä mukaa kun Mooseksen parta kasvaa. Ehkä hänen täytyi huutaa partansa alta jotta paatoksellinen ääni kuuluisi. Miehen karisma kantaa onneksi roolia. John Derekin Joosua on mielenkiintoinen hahmo, joka unohdetaan kokonaan toisen puoliskon aikana. Edward G. Robinsonin Datan on oivan törkeä maaherra. Näyttelemistä usein hämärtää liika paatoksellinen esittämistapa.

Elokuvan ohjaaja, Cecil B. DeMille, tekee heti alussa teatteriverhotervehdyksen. On ilmiselvää, että elokuvan teema on kyseenalainen. Ohjaaja on tunnettu muista tekemistään uskonnollisista elokuvista. Ajattelen Kymmenen käskyn olevan vanhan miehen kunnianosoitus sille mihin hän ja monet muut uskovat. Alkupuheessaan hän ottaa kantaa ihmisarvoon ja vapauteen. Ihmisoikeudet toteutuvat huonommin diktatuureissa, kuten Ramseksen Egyptissä.

Kymmenen käskyä on uskollinen alkuteokselleen ja pyrkii kertomaan tarinan sopivan arvokkaasti Raamatun mukaisesti. Lopputulos on osittain hyvää, osittain mielenkiintoista, osittain noloa ja osittain imelää.

“Moses has words. Pharaoh has spears!”

★☆☆☆

Traileri ja linkkejä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti